Faceți căutări pe acest blog

luni, 9 noiembrie 2015

9. Shri Lalita Sahasranama Cele 1000 de nume ale Zeiţei

801. PUSHTA – Bine hrănită de către toate însuşirile bune sau de către Brahmananda.

802. PURATANA – Primordială sau străveche.

803. PUJYA – Venerabilă. Cea mai potrivită de a fi venerată de toţi Zeii.

804. PUSHKARA  – Zeitatea ce prezidează apele  sfinte este  denumită  Pushkara;  sau înseamnă cel mai auspicios sau important moment dintr-o perioadă de timp. Sau poate fi citit ca Pushkala, însemnând plenitudine.

805. PUSHKAREKSHANA – Având ochi frumoşi, ca petalele de lotus.

806. PARAM – JYOTIH – Lumina fundamentală care iluminează Soarele, Luna şi focul (Agni). “Sharirat samutthatya param – jyoti - rupasampadya” – Provine din corp şi atinge lumina fundamentală. “Na tatra Suryo Bhati Na chandra – tarakam” (Kath. Up. 5-15) – Acolo soarele, luna şi stelele nu strălucesc, deoarece Ea iluminează mintea, care le iluminează pe toate acestea.

807. PARAM – DHAMA – 1) Lumina fundamentală – vezi mai sus.
2) Statutul fundamental. “Yadgatra na nivartante taddhama paramam mama” (Bha. Gita 16- 6) – Acea stare de conştiinţă, de la care nu mai există întoarcere, este starea mea fundamentală. Conştiinţă nediferenţiată care este neatinsă de celelalte trei stări, cunoscută sub numele de Turya, Turyatita, Sakshi, Atma, etc. “Dhama – shabdo avastha parah”. “Tadatikrantam param dhama” – Dhama înseamnă stare. Starea de dincolo de cele trei stări se numeşte Param – Dhama. Dhama mai
înseamnă loc de odihnă (Kath. Up. 3-9) spune că este locaşul fundamental al lui Vishnu. Kurma Purana spune că locaşul fundamental este “Puterea mea Maheshvari, Gauri, Shanti, Satyam, etc.”.

808. PARAMANUH  – Atomul ultim, fundamental, “Anoraniyan”. Atomul dintre atomi care este prea minuscul pentru a fi înţeles de către simţuri şi organele de simţ.

809. PARAT – PARA – Fundamentalul Fundamentalului. “Trimurtis” sunt fundamentali. Ea este dincolo de ei.

810. PASHA – HASTA – Având în mâna ei stângă de sus “Pasha”, simbolul afecţiunii faţă de devotaţii Ei. Referire la numele 8.

811. PASHA HANTRI – Cea care distruge Pashas, legăturile, şi dă eliberarea (Moksha).

812. PARA – MANTRA – VIBHEDINI  – Cea care distruge forţele inamice orientate împotriva devotaţilor Ei. Există 12 mari devotaţi, începând cu Manu şi terminând cu Durvasa, care au practicat Panchadashi – Mantra în felul lor propriu şi au penetrat, prin intermediul mantrei, la picioarele lui Shri Lalita şi i-au realizat Harul. Aceasta se referă la acest fapt.

813. MURTA

814. AMURTA  – Murta înseamnă cu formă sau cu atribute. Întreaga realitate este fie perceptibilă prin simţuri, fie dincolo de percepţia senzorială. Acea parte perceptibilă este Murta şi cea de dincolo de simţuri este Amurta. Ea este ambele categorii ale acestei realităţi. “Dve eva Brahmana rupam murtam cha amurtam cha” (Brh. Up. 2-3-1).

815. ANITYA – TRIPTA  – Mulţumită de ceea ce este trecător, dacă există devoţiune înapoia acelui lucru. Cele 16 ofrande pentru venerare, precum pasta de santal, sunt neimportante, deoarece Ea este mulţumită de ele dacă sunt oferite cu devoţiune şi credinţă. “Patram pushpam phalam toyam yo me bhaktya prayacchati” (Bha. Gita 9-26). Kalyanananda Bharati citeşte acest nume ca “Nitya tripta”, însemnând “mereu mulţumită”.

816. MUNI – MANASA – HAMSIKAÎn minţile devotaţilor Ei cufundaţi în Dhyana (meditaţie), Ea locuieşte ca lebădă femelă în Manasa – sarovara sau Ea este marea Mantra – Svarupa, care locuieşte etern în minţile Yoghinilor.
817. SATYA – VRATA – Dăruită adevărului sau rostirii adevărului. Sau “Satya” înseamnă Brahman sau Realitatea Fundamentală; “Vrata” înseamnă hrana cea mai îndrăgită a Ei.

818. SATYA – RUPA – Ea este Brahman.

819. SARVANTARYAMINI  – Spiritul  ce  locuieşte  în  interior  sau puterea din toate lucrurile, care produce acţiunea.

820. SATI – Soţia devotată a lui Shiva şi fiica lui Daksha; sau înseamnă realitate.

821. BRAHMANI – Prin Brahma se înţelege Anandamaya – Kosha şi Ani înseamnă coadă sau “Pucchagra”. Conform cu Shruti: “Brahmapuccham pratishtha”. Ea locuieşte în coada lui Anandamaya – Kosha sau Ani înseamnă cea care pune realitatea în acţiune, adică puterea lăuntrică
a realităţii.

822 şi 823. BRAHMA – JANANI -  Brahma înseamnă aici Jagat sau Veda. Ea este Mama lor. Sau numele se împarte în Brahma şi Janani, însemnând Fundamentală şi Mamă a tuturor.

824. BAHU – RUPA – Cu manifestări multiple. “Bahuni yasya Rupani sthirani cha oharani aha deva manushya stiryan cha bahurupa ta tah Shiva” – Există multe înfăţişări ale Ei: divină, umană, animală, statică şi mobilă. De aceea Ea este cunoscută ca Bahurupa (Devi Purana). Jagat, Jiva şi Ishvara sunt formele Ei.

825. BUDHARCHITA  – Venerată de înţelepţi (Jnanis). “Chaturvidha bhajante mam … jnani cha Bharatarshabha” (Bha. Gita 7-16).

826. PRASAVITRIÎntreaga creaţie, de la Akasha, izvorăşte din Ea. Deci Ea mântuieşte.

827. PRACHANDA – Mânioasă, înspăimântătoare. “Bisha – smad – vatah pavate” – De frica Ei suflă vânturile (Tai Up. 2-8).

828. AJNA  – Ordinele şi poruncile din Vede. “Pura mamajna madvaktrat samutpanna Sanatani” – La început, din gura mea, la ordinul meu, s-au născut (Linga – Purana). Sau poate fi considerat că Jna, însemnând sufletul care se bucură de Gunas. “Guna – bhoktr Purusha – svarupa” (Linga Purana).

829. PRATISHTHA – Baza şi temelia tuturor. Conform cu “Saivagama”, acel atribut, care sporeşte devoţiunea unui devotat faţă de Shiva, este denumit Pratishtha.

830. PRAKATAKRITIH – De forma trăită de toţi ca “Eu” (Aham). “Tamaham pratyaya – vyajat sarve janati jantavah, tathapi Shiva rupena na vijanati mayaya” – Fiecare animal Îl cunoaşte ca   idee   de   Eu   ş i   totuşi,   din   cauza   iluziei,   nu-L   recunoaşte   ca   Shiva.   (Su   –  Sam.   1-8-36). “Ahamityantah shuranatah sada – svatmanam prakati – karoti” – Cel care se manifestă în natura lui
adevărată ca noţiunea de “eu”. (Shri Shankara în Dakshinamurti Stotra – 8).

831. PRANESHVARI – O conducătoare a tuturor formelor de viaţă sau Pancha Pranas. Shruti – “Pranasya Pranah” – Ea este Viaţa vieţii.

832. PRANA – DATRI – Ea dă viaţă Universului sau Ea dă corpuri potrivite sufletelor (Jivas), conform karmelor lor.

833. PANCHASHAT – PITHA – RUPINI – Literele alfabetului de la A la Ksha, care sunt ale Ei pithas (scaune), sunt forma Ei. Ea are forma lui Shabda – Brahman.

834. VISHRINKHALA – Fără nici un fel de lanţuri – stare pură care este mai presus de toată acţiunea. Fiecare acţiune bună este tot o cătuşă care leagă întocmai ca un lanţ, chiar dacă este din aur sau fier. “Kanchani bhavatu lohamayi va srinkhala yadi pador na visheshah” – Smriti.

835. VIVIKTASTHA – Este de găsit în locurile singuratice şi sfinte. În astfel de locuri te poţi concentra asupra Ei şi o poţi realiza. “Vivikta” înseamnă discriminarea între real şi nereal. Acei înţelepţi care pot face deosebirea între acestea două sunt locaşul Ei.

836. VIRA – MATA  - Vira sunt acei devotaţi competenţi care pot duce lupta împotriva forţelor rele. Ea este Mama lor. “Ganapati” este denumit tot Vira (vezi 776).

837. VIYAT – PRASUH – Cea care a creat Akasha sau spaţiul.

838. MUKUNDA – Cea care dă eliberarea. Sau Ea este Gopala – Krishna. “Kadachidadya Lalita pumrupa Krishna vigraha” (Tantra Raja).

839. MUKTI NILAYA – Locaşul eliberării (Mukti), care este de cinci feluri: “Salokya, Samipya, Sarupya, Sayujya şi Brahma”.

840. MULA – VIGRAHA – RUPINI – Puterea primordială care este originea diferitelor energii cum este Bala, denumită Avorana – Shaktis. Ea este cunoscută ca Shri Rajarajeshvari.

841. BHAVAJNA  –  Cea  care  cunoaşte  gândul  (Bhava),  adică realitatea care  trăieşte  procesul mental. Bhava mai înseamnă Samsara. Sau Bhava este numele lui Shiva şi Bhava este discipolul Lui care o cunoaşte pe Ea.

842. BHAVA – ROGAGHNI – Vindecă boala Samsarei, ciclul Vieţii şi al Morţii. “Tatvat samsara   –   roganam   pratipakshah   Shiva   –   bhavat.   Shiva   este   duşmanul   bolilor   Samsarei (Shaivagama).

843. BHAVA – CHAKRA – PRAVARTINI – Mişcarea primordială a ciclului naşterilor şi morţilor. “Bhava” înseamnă Shiva; Chakra înseamnă Minte. Ea călăuzeşte mintea lui Shiva. Bhava – Chakra mai reprezintă cele 4 componente ale lui Shri Chakra, însemnând Shiva.

844. CHHANDAH –SARA – “Chandas” este ritmul vorbirii. Ea este esenţa unui astfel de ritm sau puterea dinapoia lui. “Chandas” mai semnifică Vedele. Esenţa lor este Shri Gayatri, în cele două forme ale ei, şi Shri Vidya. Chandas mai înseamnă dorinţă sau voinţă. Ca Iccha - Shakti, Ea este esenţa acestei voinţe.

845. SHASTRA – SARA – Puterea esenţială dinapoia tuturor scripturilor care îi învaţă pe oameni despre comportament.

846. MANTRA – SARA – Vedele înseşi sunt mantre. Ea este puterea esenţială dinapoia tuturor mantrelor. Cele trei nume de mai sus stabilesc Dakshinachara, care este implicită în această lucrare.

847. TALODARIÎn forma Ei Cosmică (Virat Svarupa), Tala sau Patala este abdomenul Ei; adică lumea de jos este abdomenul Ei; sau înseamnă că Ea este frumoasă, având o talie subţire.

848. UDARA – KIRTIH – Renumele ei este suprem.

849. UDDAMA – VAIBHAVA – De o splendoare infinită sau măreţie fără limite, ceea ce este tot una cu Mukti.

850. VARNA – RUPINI – Ea are forma literelor, adică Vedele sunt forma Ei. Sau Ea este de forma castelor “Chatur varnyam maya srishtam” – Cele patru caste sunt create de mine (Bha. Gita 4-13).

851. JANMA – MRITYU – JARA – TAPTA – JANA – VISHRANTI – DAYINI  – Acelor devotaţi care sunt înghiţiţi de răul vieţii, moarte sau bătrâneţe, Ea le este vestitorul păcii şi mângâierii, înzestrându-i cu cunoaşterea adevărată a sinelui lor.

852. SARVOPANISHADADUDGHUSHTA – Proclamată de toate Upanişadele.
Subiectul  filozofiei vedantice  este  acela dacă  ea este Nirguna  sau Saguna –  Brahma. Conform lui Shri Shankara, etimologia cuvântului Upanishad este Upa, însemnând apropiere de Brahman, care este fundamental, şi Nishad, însemnând distrugerea iluziei şi ignoranţei.

853. SHANTYATITA – KALATMIKA – Aspectul fundamentalului care este cunoscut ca
Shantyatita, adică negarea dualităţii. Aceasta locuieşte în fiecare fiinţă ca Parakasha.

854. GAMBHIRA  – Profunzime fără capăt. Ea este vizualizată ca un lac fără fund, în scripturi.   “Para   –   bhattarika   …   mahahrada   jagadvyapi   desha   –   kaladyagocharah”   –   Mama Fundamentală se poate vizualiza ca un lac mare şi profund al conştiinţei, lipsit de noţiunea de spaţiu sau timp (Shiva Sutra 1-23).

855. GAGANANTA – STHA – Locuieşte în interiorul cuplului spaţiu – timp sau Akasha. Aici Akasha poate fi “Daharakasha” din inimă, Bhutakasha, care este spaţiul din interiorul Pancha – bhutas, sau Parakasha, care este dincolo de acestea. Numele mai poate fi desfăcut în Gagana – însemnând Akasha -, Anta – însemnând capăt -, Stha – însemnând stare. Astfel înseamnă realitatea de dincolo de Akasha
856. GARVITA – Mândră de a fi Creatoarea universului.

857. GANALOLUPA – Pierdută cu totul în muzică sau în Sama – Veda.

858. KALPANA – RAHITA – Lipsită de formulări prin gând, adică Pură conştiinţă înainte de a fi evoluat la nivelul de formă (Vikalpa).

859. KASHTHAŢelul sau scopul. “Sa kashtha sa para gatih” – Ea este sfârşitul şi Ea este ultima cale (Kath. Up. 3-11). Mai înseamnă adevărul final enunţat de Vedanta “Iti vedanta – vakyanam nishtha kashtheti kathyate” – (Su. Sam) – Kashtha este soţia lui Bhima, ca Shiva, generată în Akasha (spaţiu).

860. AKANTA – Aka înseamnă păcat şi Anta înseamnă sfârşit. Ea distruge toate păcatele.

861. KANTARDHA – VIGRAHA – Având o formă, din care jumătate este femelă, adică “Ardha – narishvara”, arătând conceptul dual al realităţii, ca aspect unit al lui Shiva şi Shakti. Kanta înseamnă bărbaţi, adică devotaţi, “Ardha” înseamnă  Obiectiv. Deci numele semnifică forma obiectivului devotaţilor Ei.

862. KARYA – KARANA – NIRMUKTA  – Eliberată de legea cauzală.  Karya  este universul de nume şi forme. Karana este Avyakta. Ea este dincolo de ambele. “Na tasya karyam karanam cha vidyate” (Sveta Up. 6-6). Cauza şi efectul sunt necunoscute deoarece Ea este mai presus de ambele.

863. KAMAKELITARANGITA – Ea este succesiunea valurilor jocului lui Shiva (Kama), însemnând Iccha Shakti, ale cărei valuri de joacă sunt Universul.

864. KANAT – KANAKA – TATANKA – Are cercei scânteietori din aur.

865. LILA – VIGRAHA – DHARINI  – Pentru plăcerea Ei, îşi asumă diferite forme, pentru a fi venerată de către devotaţii Ei.

866. AJA – Nenăscută. “Ajamekam” – cea nenăscută (Shruti).

867. KSHAYA – VINIRMUKTA – Fără declin. Ceva nenăscut nu poate decade.

868. MUGDHA – Modestă şi frumoasă (vezi 740).

869. KSHIPRA – PRASADINI – Cea care îşi revarsă foarte repede Harul asupra devotaţilor Ei.

870. ANTARMUKHA – SAMARADHYA – Poate fi venerată numai de cei cu viziune interioară sau introspecţie.

871. BAHIRMUKHA – SUDURLABHA  – Foarte greu de atins de cei cu activitate mentală exteriorizată, adică Ea trebuie căutată în interior.

872. TRAYI – Are forma celor trei Vede: Rig, Yajus şi Soma.

873. TRIVARGA – NILAYA – Ea este sursa tuturor triadelor – cele trei lumi, cele trei obiecte, cele trei Gunas, cele trei faze de timp şi cele trei litere din Om (Aum).

874.   TRISTHA  –   Ca   mai   sus.   “Trayolokastrayo   vedah   …   Tristhe   Devi   Sarasvati” (Markandeya – Purana).

875. TRIPURA – MALINI  – Ea poartă o ghirlandă de triade, menţionate mai sus, sau există o Zeitate cu acest nume ce prezidează antardashara – chakra.

876. NIRAMAYA – Fără boală. Deoarece Ea nu are nici naştere, nici declin.

877. NIRALAMBA – Nesprijinită, căci Ea sprijină totul.

878. SVATMARAMA – Se bucură de propriul Sine (Svatmanam dvedha vibhajya stripum bhedena kritadi – shruti). Realitatea fundamentală se împarte în două şi se joacă de-a bărbatul (Shiva) şi femeia (Shakti).

879. SUDHA – SRUTIHŞuvoi de  nectar sau flux de beatitudine ce rezultă  din meditaţia asupra lui Shri Lalita în sahasrara; sau curgerea continuă a trăirii beatitudinii divine în practica devoţională.

880.   SAMSARA   –   PANKA   –   NIRMAGNASA   MUDDHARANA   –   PANDITA  – Pricepută în   mântuirea celor   scufundaţi   în  mlaştina   ciclului  naşterilor   şi  morţilor   (Samsara). “Janmajaladhau nimagnanam damshtra muraripu – varahasya bhavati” – Aşa cum trompa lui Varahavatara a salvat pământul scufundat, şi Ea îi salvează pe cei scufundaţi în marea naş terilor –
Sau. Lah. 3.

881. YAJNA – PRIYAÎi este drag sacrificiul, precum Tapas, etc. (v. 230). Aici prin sacrificiu se poate înţelege ofranda sacrificială a devotatului. Yajna mai înseamnă Vishnu, iar Ea, ca Mahalakshmi, este iubita Lui.

882. YAJNA – KATRI  – Ea este Cea care face sacrificii, ca putere care îl conduce pe devotat la sacrificiu. Toţi bărbaţii ce înfăptuiesc Yajna sunt Avatara ai lui Param – Shiva Însuşi şi nici unul din cei ce înfăptuiesc Yajna (Yajna – karta) n-o pot înfăptui fără soţia lor, care le îngăduie să facă sacrificiul. Deci Ea se numeşte Yajna – katri.

883. YAJAMANA – SVARUPINI – Yajamana este cel ce rosteşte jurământul sacrificiului. Ea este forma acelui jurământ. Yajamana mai este considerat al 8-lea dintre Ashta Murtis sau forme ale lui Shiva. În cele trei nume de mai sus, Shri Lalita este descrisă ca cel ce face sacrificiul, ca sacrificiu şi ca obiect al sacrificiului.

884. DHARMADHARA  – Dharma este codul comportamentului corect; transmisă din generaţie în generaţie în fiecare eră şi care este în acord cu Vedele. Ea este suportul acestei comportări. Yada Yada hi Dharmasya Glanirbhavati … Aham. – Ori de câte ori Dharma este în pericol, Mă nasc”. (Bha. Gita 6-7).

885. DHANADHYAKSHA – Prezidează prosperitatea, bogăţia, ca Shri Mahalakshmi; sau Kubera, domnul bogăţiei, este unul dintre cei ce o venerează pe Shri Mata şi nu există nici o diferenţă între cel ce venerează şi cea venerată.

886. DHANA – DHANYA – VIVARDHINI – Răspândeşte bogăţia şi hrana.

887. VIDRA – PRIYAÎi sunt dragi cei ce au o cunoaştere a Vedelor.


888. VIPRA – RUPA  – “Vipra” este cel ce recită Vedele. “Vedapatham tu Vipranam” (Shruti). – Ea are forma de depozitară a Vedelor.

889. VISHVA BHRAMANA KARINI – Motorul Primordial al universului. “Brahmayan Sarva. Bhutani Yantrarudhani Mayaya” – Cu Maya Lui, El învârte întreaga creaţie ca şi cum ar fi fixat pe o roată (Bha. Gita 18-61).

890. VISHVAGRASA – Devorează universul în momentul Pralayei. Numai atunci când universul de nume şi forma dispare sau este înghiţit, ai experienţa Fundamentalului.

891. VIDRUMABHA – Roşie precum coralul; sau Vit înseamnă Cunoaştere, iar Druma, copac. Ea este copacul cunoaşterii.

892. VAISHNAVI – Ea este perechea feminină a lui Vishnu, care poartă Shankha, Chakra şi Gada. Sau Ea este Mahalakshmi, puterea lui Vishnu.

893. VISHNURUPINI – Vishnu este una din formele Ei.
(Adya Shaktir Maheshasya
Chaturdha Bhinna Vigraha.
Bhoge Bhavani rupa Sa
Durga Rupa Cha Sangare
Kope Cha Kalika Rupa
Pum Rupa Cha Madatmika).
“Puterea Primordială a lui Mahesha are patru forme diferite;
Bhavani în bucurie,
Durga în luptă şi
Kalika în mânie;
a patra dintre ele este forma – Masculină, care sunt Eu însumi”.
Asta este ceea   ce   i-a   spus   Vishnu   lui   Virabhadra   în   Br.   Pur   –   Shayanambudhau   Lalite   Tavaiva Narayanakhyam Pranatosmi Rupam – Oh! Lalita mă plec în faţa formei tale numite Narayana, aşezată în mare Kurma Pu. Vishnu înseamnă un Samnyasin cunoscut ca Paramahamsa, care este una din formele Ei.”

894. AYONIH – Yonih înseamnă cauză originală. Ea nu are o astfel de cauză, căci este cauza tuturor cauzelor. Sau Yoni este primul triunghi din Shri Chakra, reprezentând Avyakta. Ea este dincolo de această Avyakta. Sau A înseamnă Vishnu şi Yoni înseamnă Mamă, însemnând Mama lui Vishnu.

895. YONI – NILAYA  – Ea este locaşul tuturor originilor, fiind cauză şi sursa tuturor cauzelor. (Rukmavarnam Kartaramisham Purusham Brahma – Vonim) – Cel de culoarea aurului, cel ce face, conducătorul, Sinele, Mama lui Brahma. (Mund. Up 3-1-3). Sau, Ea locuieşte în primul triunghi din Shri Chakra. “Trikona – Rupini – Shakti Bindu – Rupah Shivah Smritah – Shakti are forma unui triunghi şi Shiva as unui cerc. (Shruti).

896. KUTASTHA – Kuta este ignoranţă. Ea este ignoranţa originară, cauza universului; sau Kuta este un vârf. Ea este cea mai înaltă la care se poate aspira. Sau Kuta este nicovala fierarului; care este întotdeauna statică, nemişcată şi fixată solid. Ea este aceasta. “Sarvatragama – chintyam cha kutastham Achalam dhruvam – atotcuprinzătoare, dincolo de gând, nemişcată ca o nicovală şi fixată. (Bha. Gita 12-3). Sau Kuta înseamnă mulţimea de universuri. Ele se află toate în interiorul Ei (v. 648). Sau Kuta este diviziunea lui Panchadashi Mantra. Ea locuieşte în acele
diviziuni.

897. KULA – RUPINI  – Kula este Mooladhara Chakra. Kuh Prithvi – Tattvam yatra Liyate tat Kulam – Când categoria pământ (prithvi) se contopeşte, este cunoscută ca Kulam; sau Kula înseamnă castă; Ea este fondatoarea lui Varnasharama – Dharma.

898. VIRAGOSHTHI – PRIYA – Vira este un upasaka avansat sau un Paramahamsa. Ai Săi goshthi sunt doar Mahavakyas. Ei îi sunt dragi.

899. VIRA – Curajoasă, fiind nimicitoarea lui Bhanda şi a altor rakshasas.


900. NAISHKARMYA – Lipsită de acţiune. Starea de Nivritti totală, neatinsă de nici o acţiune. “Kurvannapi Na Lipyate – Deşi pot acţiona, aceasta nu mă atinge”. (Bha. Gita 5-10).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu