Faceți căutări pe acest blog

luni, 9 noiembrie 2015

7. Shri Lalita Sahasranama Cele 1000 de nume ale Zeiţei

601. DARANDOLITA – DIRGAKSHI – Având ochi prelungi ci abia se mişcă.

602. DARA – HASOJJVALAN – MUKHI – Extatică, cu o faţă zâmbitoare, ca semn al beatitudinii sale interioare.

603. GURUMURTIH – De forma Gurului. Fiecare Guru este Shri Lalita Însăşi. Nu există nici o diferenţă între Guru şi Devata, obiectul venerării. Dacă un devotat îi este intens şi ferm devotat Ei, Ea însăşi îl învaţă şi-l conduce până la cea mai înaltă stare de eliberare.

604. GUNA – NIDHIH – Tezaurul gunasurilor, cum ar fi sattva, etc. Capul ca o fântână, Avyakta, din care curg cele trei gunas, sattva, rajas ş i tamas, forma materială în care este construit universul, conform filozofiei Samkhya.

605. GOMATA – Mama vacilor. “Go” semnifică raze. Deci acest nume înseamnă “Soare”. “Go” mai semnifică “Vorbire”. Deci Ea este Veda – Mata sau sursa vorbirii în Shabda – Brahman.

606. GUHA – JANMA – BHUH – Mama lui Guha, adică Subrahmanya. Vezi 442.

607. DEVESHI – Regina Devaşilor, adică conducătorul tuturor forţelor divine.


608. DANDA – NITISTHA  – Rezidă în legea penală. Pedepsindu-i pe păcătoşi. Ea îi corectează şi îi conduce pe căile drepte.

609. DAHARAKASHA RUPINI – Daharakasha este spaţiul din interiorul lotusului inimii. Ea are această formă, adică Ea locuieşte acolo.

610. PRATIPANMUKHYA – RAKANTA – TITHI – MANDALA – PUJITA – Cele 15 faze ale lunii, de la Pratipat la Purnima, sunt manifestările Ei. Ea este venerată ca 15 Nityas de la Kameshvari la Chitra, cărora le corespund cele 15 faze ale lunii.

611. KALATMIKA – Una cu Kalas-urile.
1. Kala înseamnă aici raze. Cele 16 Chandra – kalas, 10 Agni – kalas şi 24 Surya – kalas
sunt atât de numeroasele Ei manifestări.
2. Kala mai înseamnă literele de la A la Ksha.
3. Kala este de asemenea aspectul lui Jiva în cele patru stări, cum ar fi Jagrat, etc.
4. Conform cu Arunopanishad, există 360 de kalas sau raze emise din picioarele Ei. Toate
acestea sunt numeroase aspecte ale puterii primordiale.
5. Kala mai înseamnă îndemânare.

612. KALANATHA – Regina tuturor Kalas.

613. KAVYALAPA – VINODINIÎi plac prelegerile literare.
     614. SACHAMARA – RAMAVANI  – SAVYA – DAKSHINA –  SEVITA  –   Shri Lakshmi şi Shri Saraswati se găsesc în slujba Ei stând pe fiecare parte cu evantaie – Chamaras – făcute din părul lui Chamari – Mriga, pentru a-I da o briză răcoroasă.

615. ADI  - SHAKTIH  - Putere primordială ce este prim cauză. Referire la Kamakala – vilasa, a doua sutra, şi la introducere.

616. AMEYA – De  nemăsurat, deoarece nu există nimic în exteriorul Ei spre a O măsura.

617. ATMA – Aici Atma simbolizează sufletul individual, Jiva. La Atma care locuieşte în toate fiinţele se face referire în numele următor, însemnând Paramatma.

618. PARAMA  – Fundamentală, ultimă, însemnând Paramatma – sufletul cosmic. Se afirmă că Brahma are patru aspecte “Pradhana, Purusha, Vyakta şi Kala”.
1) nemanifestat,
2) Purusha,
3) manifestat şi
4) Kala, adică timp.
Parama înseamnă aici – dincolo de aceste patru aspecte ale lui Brahma.

619. PAVANAKRITIH – Formă sacră. Cea mai pură, care spală total toate păcatele.

620. ANEKA – KOTI – BRAHMANANDA – JANANI – Mama a milioane de universuri – Macrocosmosul. O creaţie a Ei, mintea, creează Universul prin Voinţa Ei.

621. DIVYA – VIGRAHA  – Formă divină, sau Vigraha înseamnă bătălie. Astfel, Ea reprezintă bătălia dintre forţele divine şi forţele rele – Asuras.

622. KLIMKARI  – Ea creează fonema “Klim”, adică Kamaraja – Bija, sau Ea este
personificarea acelei litere.

623. KEVALA – Brahman cel pur, absolut şi nediferenţiat de nici una dintre cele trei forme de diferenţiere, Svagata, Sajatiya şi Vijatiya. În timp ce Kamaraja – Bija – “Klim” îl ajută pe devotat să obţină primele trei Purusharthas, Kamakala sau “im” îl duce pe devotat la Moksha.


624. GUHYA – Ascunsă  în guha sau cavitatea din Antahkarana şi Pancha – Koshas, şi, de aceea, greu de perceput. Deci secretă.

625. KAIVALYA – PADA – DAYINI – Ea conferă devotaţilor starea pură, nediferenţiată de Kaivalya. Yoga sutra  4, cap. 33, descrie Kaivalya  ca stabilirea în propria sa natură a puterii conştiinţei. Devotaţii lui Kamakala, care nu găsesc nici o deosebire între obiectul venerării – Devata  -, şi Sinele individual, ating starea Kaivalya – Pada sau starea de Brahman.

626. TRI – PURA  – Înaintea celor trei. Există multe “triade”: Trimurtis, Trigunas, trei lumi, trei stări ale lui Jiva, trei Shariras, etc. Ea este predecesoarea tuturor acestor   triade, fiind creatoarea tuturor acestora.

627. TRI – JAGAD – VANDYA – Venerată de către cele trei lumi, adică Svarga, Martya şi Patala.

628. TRI – MURTIH – Cu trei  forme: Brahma, Vishnu şi Shiva, sau Iccha, Jnana şi Kriya, sau Vama, Jyeshtha şi Raudri.

629. TRI – DAHESHVARI  - Tri – dasha înseamnă Devas. Ea este conducătorul lor. Shri Kalyananda Bharati  împarte acest nume în Tridasha şi Ishvari. Tridasha reprezintă cele trei stări ale lui Jiva, adică Jagat, etc., iar Ishvari reprezintă conducătorul lor.

630. TRYAKSHARI  – Din trei silabe; semnifică cele trei Mantra – ksharas: Vagbhava, Kamaraja, Shakti – Bijas sau cele Trei Bijas  din Shri Bala – Tripura – Sundari – Vidya; sau, conform lui Gaudapada – Sutras  69  şi 70; semnifică Mantrele Shuddha – Vidya şi Kaumari.

631. DIVYA – GANDHADHYA – Bogată în parfumuri celeste, cum ar fi Harichandana.

632. SINDURA – TILAKANCHITAÎmpodobită cu Sindura roşu ca semn pe frunte.

633. UMA – “U” înseamnă cea tânără, “Ma”, nu. Când Ea, ca fiică a lui Himavan, s-a dus în pădure ca să  înfăptuiască  penitenţe pentru a-l atinge pe Shiva ca soţ al Ei, părinţii au prevenit-o să nu pornească aşa o penitenţă aspră. De unde şi numele. Conform cu Kenopanishad, este forma sub care Indra şi alţi zei au perceput-o pe Shri Mata. Uma conţine aceleaşi silabe ca şi Pranava Aum, deci Ea este Pranava Svarupa. Uma mai este cunoscută ca Indu – Kala, formă sub care Ea
locuieşte în inimile tuturor fiinţelor.

634. SHAILENDRA – TANAYA – Fiica regelui munţilor.

635. GAURI – De culoarea aurului. “Shankha – Kundendu – Varna Chetyeto Gouriti Sa Smrita”, cunoscută ca Gauri, este de aceeaşi culoare cu  Shankha şi Kunda (Devi Purana).

636. GANDHARVA – SEVITA  – Gandharvas O servesc. Gandharvas semnifică  aici Devas precum Indra, care o venerează pentru Brahman – jnana; sau Ea este însoţită de cântăreţi cereşti.

637. VISHVA - GARBHAÎntregul univers este în interiorul Ei, deoarece Ea este Mama universului.

638. SVARNA GARBHA – Ea este Mamă a Varnas, Bijas, Litere şi Vedas sau, în aspectul său de creatoare, Ea este Hiranya – Garbha sau avându-l pe Dumnezeu în interiorul Ei.

639.   AVARADA  –   Cea   care   îi   ucide   pe   Asuras,   sau   cea   care   are   dinţi   sclipitori. Kalyanananda Bharati citeşte acest nume ca Varada, cea care conferă daruri.

640. VAGADHISHVARI – Conducătoarea lui “Vak”, sau “Cuvântul”.

641. DHYANA – GAMYA  – Se poate reuş i a ajunge la Ea prin Dhyana sau meditaţie concentrată. “Dhyanayogena Yoginam” – atinsă prin “Dhyana – Yoga a Yoghinilor” (Bh. Gita).

642. APARICCHEDYA – Indivizibilă. Spaţiul, timpul şi gândul nu O limitează, nici n-O divid.

643. JANANADA – Cea care conferă cunoaşterea. Prin Harul Ei, ca Jnana Shakti, atinge (ajunge) un devotat la Brahma Jnana. Prin intermediul acestuia Brahma Jnana, el atinge conţinutul numelui următor.

644. JNANA – VIGRAHAÎntruparea Jnanei. Sau Vigraha înseamnă lărgirea Conştiinţei. Aici se face referire la introducere, la a treia sutra din Kama – kala – Vilasa, care descriu lărgirea conştiinţei.

645.   SARVA   –   VEDANTA   –   SAMVEDYA  –   Vedanta   sunt   Upanishadele.   Toate Upanishadele există pentru a O face cunoscută.

646. SATYANANDA – SVARUPINI – Are natura Adevărului şi Beatitudinii.

647. LOPAMUDRARCHITA – Lopamudra, soţia lui Agastya, este Rishi  Pancha – Dashi – Mantra; ea a venerat-o pe Shri Mata folosind această mantra. De unde şi numele. Aceasta mai demonstrează că femeile care sunt Dharmapatnis, sunt  calificate competente să aibă iniţierea în Panchadashi – Mantra. Există  o impresie generală, dar greşită că Shri Vidya nu  este pentru femei. Acest nume îndepărtează această impresie.

648.   LILA   –   KLAPTA   –   BRAHMABDA   –   MANDALA  –   Ea   creează   galaxia universurilor pentru plăcerea Ei. “Tasya Shakti – Samullasa – Matram Jagaditi   Sthitam”. Prin plăcerea, dorinţa puterii Ei, există acest univers. (Shruti).

649. ADRISHYA – Nevăzută. Toate lucrurile văzute sunt creaţiile şi manifestările Ei. Ea este puterea dinapoia lucrurilor văzute, adică Nama şi Rupa. Ea este dincolo de organele vederii – “Acolo unde nu este nimic altceva ce poate fi văzut”. “Yatra nanyat pashyati” (Cha. Up. 7, 24). Aproape aceeaşi semnificaţie o are şi numele următor.

650. DRISYA – RAHITA  – Fără vreun obiect al vederii. Ea este atât obiectul cât şi subiectul vederii.
“Asti bhati Priyam Rupam na chetyamsha panchakam Adyam Trayam Brahmarupam Jagadrupam Tato Dvayam”. (Sarasvati  Rahasyoponisat, 58)
În cele văzute şi în cele nevăzute există cu totul cinci categorii. Primele trei, adică “Asti, Bhati    şi   Priyam”,  adică  Sat,  Chit,   Ananda,   alcătuiesc   puterea  fundamentală,   “Para  shakti”, dinapoia realităţii       - Jagat, care alcătuieşte Prakriti a numelor şi formelor. Înţeleptul percepe nevăzutul, afirmat mai sus, ca pe cel Fundamental.

651. VIJNATRI – Ea este puterea dindărătul întregii cunoaşteri ca “Chit – Shakti”, dar deosebită  de obiectul cunoaşterii.

652. VEDYA – VARJITA – Pentru Ea nu există nimic ce să fie cunoscut, pentru că Ea este atât Cel ce cunoaşte, cât şi obiectul cunoscut, adică Kshetra şi Kshetrajna.

653. YOGINIÎn diversele chakre, de la Mooladhara mai sus, există multe puteri, adică Yoginis, care sunt diverse aspecte ale lui Para - Shakti, sau Yoghini înseamnă cea care se uneşte cu Shiva – “Shiva – Shaktya yuktah” – când este unit cu Shiva (Shloka 1 din  Saun. Lah.).

654.   YOGADA  –   Cea   care   dă   Yoga   sau   Unirea   sufletului   individual,   Jivatma,   cu Paramatma; spiritul Cosmic. Calea acestei uniri se numeşte Yoga. Există mai multe căi, cum ar fi:
1) Mantra, 2) Hatha, 3) Kundalini sau Laya şi 4) Rajayoga. Shri Mata, ca putere fundamentală conferă unirea devotatului.

655. YOGYA – Cea mai bună. Tot ceea ce este bun la superlativ sau excelent este aspectul Ei – Vibhuti. (Bh. Gita,  Vibhuti Yoga).

656.   YOGANANDA  –   Beatitudinea   ce   rezultă   din   Yoga.   Beatitudinea   stării   Turya. “Ananda Brahmeti Vyajanat” – Să ştii că Ananda este Brahma (Tai. Up. 3-6).

657. YUGANDHARA – “Yuga” înseamnă ciclu de timp sau osia unui car. Ea protejează carul de luptă al universului, fiindu-i osie; sau Ea are forma perechii Shiva – Shakti; sau Ea are forma ciclului temporal.

658. ICCHASHAKTI – JNANA – SHAKTI – KRIYA – SHAKTI – SVARUPINI Puterile Voinţei, Cunoaşterii şi Acţiunii sunt formele Ei. Acestea sunt forţele care creează şi pun în mişcare Universul. “Vividharambha – Karinyah Trijagad Tantra Rajjavah Icchadyahshaktayah”. Shaktis precum Iccha sau Voinţa sunt originea tuturor începuturilor şi sforile care controlează maşina celor Lokas (Sruti).

659. SARVADHARA – Baza tuturor, adică a universului de nume şi forme.

660. SUPRATISHTHA – Cu o bună temelie. “Tasmin Sarvam Pratishthitam”. În aceasta se bazează totul (Mah. Na. Up.).

661. SADASAD – RUPADHARINI – Ea îşi asumă forma existenţei şi non-existenţei. Ea este  sursa acestui univers  de nume  şi forme  şi  este cauza  nevăzută  dindărătul  lui.  “Satyam Chanritam Cha, Satyamabhavat (Tai. Up. 2-6-1-3). Atât realitatea cât şi nerealitatea sunt emanate din Realitatea Fundamentală. Puterea iluziei, adică Maya - Shakti, care creează iluzia Universului.

662. ASHTAMURTIH Opt forme sau opt manifestări. Ele sunt: Lakshmi, Medha, Dhara, Pushti, Gauri, Tushti, Prabha şi Dhriti, conform cu Shakti – Rahanya, sau Ea are opt manifestări, adică Panchabhutas şi soarele, luna şi Yojamana, Cel ce înfăptuieşte sacrificiul.

663. AJA – JAITRI – Cea care cucereşte lucrul nenăscut, adică ignoranţa, Mula – Prakriti, ca înţelepciune supremă. Aici Aja are acelaşi sens ca în Sveta Up. 4-1-5. “Ajamekam Lohita ...”

664. LOKA – YATRA – VIDHYINI – Cea care condiţionează ciclul vieţii universului. Ştiinţa modernă descrie diferite stări ale universului, ea universul lui De Sitter şi universul lui Einstein.

665. EKAKINI  - Singură. Baza unitară a pluralităţii universului.

666. BHUMA – RUPA – Are forma lui Bhuma, baza întregii experienţe. “Yantra Nanyat Pashyati, Nanyat Shrinoti, Nanyat Vijanati Sa Bhuma” (Cha. Up. 7-24-1) – Acolo unde nimic nu se vede, nu se aude şi nu este cunoscut, acea stare de conştiinţă este Bhuma.

667. NIRDVAITA  – Non-duală. Dualitatea este universul; Ea, ca bază, este lipsită de dualitate.

668. DVAITA-VARJITA  – Aceasta este o repetare forţată a unei afirmaţii, aceea că realitatea   ultimă   este  dincolo  de  întreaga   dualitate,   şi   devotatul  trebuie  să   poată  transcende dualitatea mereu prezentă pentru a atinge acea stare fundamentală.

669. ANNADA  – Cea care dă hrană. Aici Anna are acelaşi sens ca în Tai. Up. 2-2-1. “Annat – Purushah” – din Anna s-a născut Purusha. “Annam hi Bhutanam Jyeshtham” – Anna este cea dintâi dintre toate categoriile, deoarece susţine viaţa şi conştiinţa.

670.   VASUDA  –   Cea   care   dă   bogăţia.  “Lakshmimanapagaminim   Yasyam   Hiranyam Vindeyam” (Shri Shuktam). – Slăvind-o pe Lakshmi, cea indestructibilă, noi obţinem aur şi bogăţii.

671. VRIDDHA – Cea mai bătrână, căci totul este creat de către Ea.

672. BRAHMATMAIKYA – SVARUPINI – Ea este unirea lui Brahma cu Atman adică a sufletului individual cu sufletul cosmic. Ea este culminaţia grandioasă, care este conţinutul lui Maha – Vakyas, cum ar fi “Aham Brahmasmi” şi mantre măreţe precum Soham.

673. BRIHATI  – Enormă, uriaşă. Vezi Taittiriyaranyaka ... “Ritam Brihat” – adevărul imens. Mai există o Sana numită Brihat Sama, menţionată   în Bha. Gita (X-35). Acest nume înseamnă acel lucru.

674. BRAHMANI  – Soţia lui Brahmana. “Shiva”, conform cu Kurma – Purana, este Brahmana şi soţia lui este Brahmani.

675. BRAHMI – Soţia lui Brahma, adică Sarasvati, Zeiţa vorbirii.

676. BRAHMANANDA – Beatitudinea lui Brahma. Există diferite grade de beatitudine, Ananda, iar Brahmananda este cea mai înaltă dintre ele. Vezi numele 365.

677. BALI – PRIYA – Bali înseamnă:
1. Cel puternic, care poate învinge dorinţele.
2. Limba sanscrită, conform lui Shri Kalyanananda Bharati.
3. Obiecte ale ofrandelor ce se venerează. Ei îi plac toate acestea.

678. BHASHA – RUPA – Ea este forma limbii. Ea este proslăvită în fiecare limbă, precum sanscrita, prakrit, etc.; sau Ea este conţinutul tuturor limbilor.

679. BRIHATSENA – Având armate imense, sau energii. Vezi numele 65.

680. BHAVABHAVA – VIVARJITA  – Bhava este existenţa universului de nume şi forme. Abhava este non-existenţă, aşa cum este fiul unei femei sterile. Ea este dincolo de aceste două categorii.

681. SUKHARADHYA  – Poate fi venerată confortabil, fără a supune corpul la mari forţări, prin Antaryaga sau venerare interioară, sau prin Jnana - Marga.

682. SHUBHAKARI – Binefăcătoarea. Cel mai mare bine este realizarea fundamentalului şi Ea îl acordă devotaţilor.

683. SHOBHANA – SULABHA – GATIH – Cea mai uşoară cale de realizare a sinelui. Unii comentatori impact acest nume în trei nume, adică Shobhana, Sulabha şi Gatih.

684. RAJARAJESHVARI  – Rajas sunt cele opt Dikpalakas, iar stăpânitorii lor sunt Trimurtis – Brahma, Vishnu şi Maheshvara. Ea domneşte peste aceşti stăpânitori.

685. RAJYADAYINI – Cea care conferă domenii. Aici domeniile nu sunt doar pe pământ, ci de asemenea tărâmuri spirituale, precum Vaikuntha şi Kailasa.

686. RAJYAVALLABHA – Domeniile menţionate în ultimul nume se află în Shri Chakra. Ea se desfată dominându-le şi supraveghindu-le funcţiile de creaţie, păstrare şi distrugere.

687. RAJATKRIPA – Strălucitoare de bunătate.

688. RAJA – PITHA – NIVESHITA – NIJASHRITA  – Devotaţii Ei sunt aşezaţi pe tronurile Împărăţiei spiritului şi materiei, adică a cerului şi a pământului.

689.   RAJYALAKSHMIH  –   Ea   este  puterea   din   spatele   splendorii   fiecărui   regat   – pământesc sau ceresc, sau Ea este zeitatea lui Rajyalakshmi – Mantra.

690. KOSHANATHA – Aici koshas înseamnă Pancha – koshas. Ea este Regina tuturor acestora.

691. CHATURANGA – BALESHVARI – Conducătoarea celor patru divizii ale armatei, adică elefanţii, caii, carele de luptă şi infanteria. Mai înseamnă Regina celor patru Vedas.

692. SAMRAJYA – DAYINI – Cea care dă Imperii. Ea conferă devotaţilor Ei Imperii pe care le primeşte numai cel ce înfăptuieşte Rajasuya – Yaga. Mai înseamnă Moksha – Samrajya sau Imperiul Eliberării, cunoscut ca Purna – Pattabhisheka, sau Purna – Diksha în Shri Vidya. El este mai mare decât orice imperiu pământesc.

693. SATYA – SANDHA – Locuinţa Adevărului sau cea care nu-şi dezminte cuvântul.
694. SAGARA – MEKHALA  – Oceanele îi sunt cingătoarea. În forma sa Cosmică, Bhuloka  îi   este talia   şi  cele   Şapte   Mări  care   înconjură  Bhuloka,  adică  pământul,   reprezintă cingătoarea Ei. Sau Sagara înseamnă apă, simbolul lui Maya – Shakti, care este podoaba taliei Ei.

695. DIKSHITA – Cel iniţiat într-o disciplină sau Mantra. La această iniţiere, Ea locuieşte în toţi devotaţii Ei şi le distruge ignoranţa.

696. DAITYA – SHAMANIÎnvingătoarea forţelor rele (Asuras) precum Bhanda, Vishukra, etc.

697. SARVA – LOKA – VASHANKARI – Cea care controlează toate cele 14 lokas sau universuri.

698. SARVARTHA – DATRI – Cea care dă cele patru obiecte ale străduinţelor umane sau Purushanthas – Dharma, Artha, Kama şi Moksha.

699. SAVITRI – Creatoarea. “Savita” este numele Surya, Bhargava sau Shiva. Sub forma creatoarei Universului, puterea lui Shiva sau Shakti, care este cauza primară, ea este Savitri.

700. SACCHIDANANDA – RUPINI  – “Sat” este adevărul necondiţionat de timp şi spaţiu. Chit este cunoaştere, Ananda este beatitudine. Acestea sunt, conform Taittiriyopanishat, componentele de bază ale Fundamentalului. “Satyam – jnanam Anandam Brahma” (Tai. Up. 2-1-1). De aceea ele sunt formele Ei.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu