601.
DARANDOLITA – DIRGAKSHI
– Având ochi prelungi ci abia se mişcă.
602.
DARA – HASOJJVALAN – MUKHI – Extatică,
cu o faţă zâmbitoare,
ca semn al
beatitudinii sale
interioare.
603.
GURUMURTIH
– De forma Gurului. Fiecare Guru este Shri Lalita Însăşi. Nu există nici
o diferenţă între
Guru şi Devata, obiectul venerării. Dacă
un devotat îi este intens şi ferm
devotat Ei, Ea însăşi îl
învaţă
şi-l conduce până la cea mai înaltă stare de eliberare.
604.
GUNA – NIDHIH
– Tezaurul gunasurilor, cum ar fi sattva, etc. Capul ca o fântână, Avyakta, din care curg cele trei gunas, sattva, rajas ş i tamas, forma materială
în care este construit universul, conform filozofiei Samkhya.
605.
GOMATA
– Mama vacilor. “Go” semnifică
raze. Deci acest nume înseamnă “Soare”. “Go”
mai semnifică “Vorbire”. Deci Ea este Veda – Mata
sau sursa vorbirii în Shabda – Brahman.
606.
GUHA – JANMA – BHUH
– Mama lui Guha, adică Subrahmanya. Vezi 442.
607.
DEVESHI –
Regina Devaşilor, adică conducătorul
tuturor forţelor divine.
608.
DANDA – NITISTHA – Rezidă
în legea penală. Pedepsindu-i pe păcătoşi. Ea îi
corectează şi îi
conduce pe căile drepte.
609.
DAHARAKASHA RUPINI
– Daharakasha este spaţiul din interiorul lotusului inimii. Ea are această
formă, adică Ea locuieşte
acolo.
610.
PRATIPANMUKHYA – RAKANTA – TITHI – MANDALA – PUJITA – Cele 15 faze ale lunii, de la Pratipat la Purnima, sunt manifestările Ei. Ea este venerată
ca 15 Nityas de la
Kameshvari la Chitra,
cărora le corespund cele 15 faze ale lunii.
611.
KALATMIKA
– Una cu Kalas-urile.
1.
Kala înseamnă aici raze. Cele 16 Chandra – kalas, 10 Agni – kalas şi 24 Surya – kalas
sunt
atât de numeroasele Ei manifestări.
2.
Kala mai înseamnă literele de la A la Ksha.
3.
Kala este de asemenea aspectul lui Jiva în
cele patru stări, cum ar fi Jagrat, etc.
4.
Conform cu Arunopanishad, există
360 de kalas sau raze emise din picioarele Ei. Toate
acestea
sunt numeroase aspecte ale puterii primordiale.
5.
Kala mai înseamnă îndemânare.
612.
KALANATHA
– Regina tuturor Kalas.
613.
KAVYALAPA – VINODINI
– Îi plac prelegerile literare.
614. SACHAMARA – RAMAVANI
– SAVYA – DAKSHINA – SEVITA
– Shri Lakshmi şi Shri Saraswati se găsesc
în slujba Ei stând pe fiecare parte cu evantaie – Chamaras – făcute din părul
lui Chamari – Mriga, pentru a-I da o briză
răcoroasă.
615.
ADI - SHAKTIH - Putere primordială ce este prim cauză.
Referire la Kamakala –
vilasa, a doua sutra,
şi la introducere.
616.
AMEYA – De nemăsurat,
deoarece nu există nimic în exteriorul Ei spre a O măsura.
617.
ATMA – Aici Atma
simbolizează sufletul individual, Jiva. La Atma
care locuieşte în toate fiinţele
se face referire în numele următor, însemnând Paramatma.
618.
PARAMA – Fundamentală, ultimă,
însemnând Paramatma – sufletul cosmic. Se afirmă că
Brahma are patru aspecte “Pradhana, Purusha, Vyakta şi Kala”.
1)
nemanifestat,
2) Purusha,
3)
manifestat şi
4)
Kala, adică timp.
Parama
înseamnă aici – dincolo de aceste patru aspecte ale lui Brahma.
619.
PAVANAKRITIH
– Formă sacră. Cea mai pură,
care spală total toate păcatele.
620.
ANEKA – KOTI – BRAHMANANDA – JANANI – Mama a milioane de universuri – Macrocosmosul. O creaţie
a Ei, mintea, creează Universul prin Voinţa Ei.
621.
DIVYA – VIGRAHA – Formă
divină, sau Vigraha înseamnă bătălie. Astfel, Ea reprezintă bătălia
dintre forţele divine şi forţele rele – Asuras.
622.
KLIMKARI – Ea creează fonema “Klim”, adică
Kamaraja – Bija, sau Ea este
personificarea
acelei litere.
623.
KEVALA –
Brahman cel pur, absolut şi nediferenţiat de nici una dintre cele trei forme de diferenţiere,
Svagata, Sajatiya şi Vijatiya. În timp ce Kamaraja – Bija – “Klim” îl ajută pe devotat
să obţină primele trei Purusharthas, Kamakala sau “im” îl duce pe devotat la Moksha.
624.
GUHYA – Ascunsă în guha sau cavitatea din Antahkarana şi Pancha – Koshas, şi,
de aceea, greu de perceput. Deci secretă.
625.
KAIVALYA – PADA – DAYINI
– Ea conferă devotaţilor starea pură,
nediferenţiată
de Kaivalya. Yoga
sutra 4, cap. 33, descrie Kaivalya ca stabilirea în propria sa natură
a puterii
conştiinţei. Devotaţii lui Kamakala, care nu găsesc nici o deosebire între
obiectul venerării – Devata -, şi Sinele individual, ating starea Kaivalya – Pada sau starea
de Brahman.
626.
TRI – PURA – Înaintea
celor trei. Există multe “triade”: Trimurtis, Trigunas,
trei lumi, trei stări ale lui Jiva, trei Shariras, etc. Ea este predecesoarea
tuturor acestor triade, fiind creatoarea tuturor acestora.
627.
TRI – JAGAD – VANDYA
– Venerată de către cele trei lumi, adică
Svarga, Martya
şi Patala.
628.
TRI – MURTIH
– Cu trei forme: Brahma, Vishnu şi Shiva, sau Iccha, Jnana şi Kriya, sau
Vama, Jyeshtha şi Raudri.
629.
TRI – DAHESHVARI - Tri – dasha înseamnă Devas. Ea este conducătorul lor. Shri Kalyananda
Bharati împarte acest nume în
Tridasha şi Ishvari. Tridasha reprezintă cele trei stări ale lui Jiva, adică
Jagat, etc., iar Ishvari reprezintă
conducătorul lor.
630.
TRYAKSHARI – Din trei silabe; semnifică cele trei Mantra – ksharas: Vagbhava, Kamaraja, Shakti – Bijas sau cele Trei Bijas din Shri Bala – Tripura – Sundari – Vidya;
sau, conform lui Gaudapada – Sutras 69 şi 70; semnifică
Mantrele Shuddha – Vidya şi Kaumari.
631.
DIVYA – GANDHADHYA
– Bogată în
parfumuri celeste, cum ar fi Harichandana.
632.
SINDURA – TILAKANCHITA
– Împodobită cu Sindura roşu
ca semn pe frunte.
633.
UMA – “U” înseamnă cea tânără,
“Ma”, nu. Când Ea, ca fiică a lui Himavan, s-a dus în pădure
ca să
înfăptuiască penitenţe pentru a-l atinge pe Shiva ca soţ al Ei, părinţii au prevenit-o să nu pornească
aşa o penitenţă aspră. De unde şi numele. Conform cu Kenopanishad, este forma sub care Indra şi
alţi zei au perceput-o pe Shri Mata. Uma
conţine aceleaşi silabe ca şi
Pranava
Aum, deci Ea este Pranava Svarupa. Uma mai
este cunoscută ca Indu – Kala, formă sub care Ea
locuieşte în inimile tuturor fiinţelor.
634.
SHAILENDRA – TANAYA
– Fiica regelui munţilor.
635.
GAURI – De culoarea
aurului. “Shankha – Kundendu – Varna Chetyeto Gouriti Sa Smrita”, cunoscută
ca Gauri, este de aceeaşi culoare cu Shankha şi
Kunda (Devi Purana).
636.
GANDHARVA – SEVITA – Gandharvas O servesc. Gandharvas semnifică aici Devas precum Indra, care o venerează pentru Brahman – jnana; sau Ea este însoţită
de cântăreţi
cereşti.
637.
VISHVA - GARBHA
– Întregul univers este în interiorul Ei, deoarece Ea este Mama universului.
638.
SVARNA GARBHA
– Ea este Mamă a Varnas, Bijas, Litere şi Vedas sau, în
aspectul
său de creatoare, Ea este Hiranya – Garbha sau avându-l pe Dumnezeu în
interiorul Ei.
639. AVARADA – Cea
care îi ucide pe Asuras,
sau cea care
are dinţi sclipitori. Kalyanananda Bharati citeşte
acest nume ca Varada, cea care conferă
daruri.
640.
VAGADHISHVARI –
Conducătoarea lui “Vak”, sau “Cuvântul”.
641.
DHYANA – GAMYA – Se poate reuş i a ajunge la Ea prin Dhyana sau meditaţie
concentrată. “Dhyanayogena Yoginam” – atinsă prin “Dhyana – Yoga a Yoghinilor” (Bh. Gita).
642.
APARICCHEDYA
– Indivizibilă. Spaţiul, timpul şi
gândul nu O limitează, nici n-O divid.
643.
JANANADA
– Cea care conferă cunoaşterea. Prin Harul Ei, ca Jnana Shakti, atinge (ajunge) un devotat la Brahma Jnana. Prin intermediul
acestuia Brahma Jnana, el atinge conţinutul numelui următor.
644.
JNANA – VIGRAHA
– Întruparea Jnanei. Sau Vigraha înseamnă lărgirea
Conştiinţei. Aici se face referire la introducere, la a treia sutra din
Kama – kala – Vilasa, care descriu lărgirea conştiinţei.
645. SARVA
– VEDANTA –
SAMVEDYA –
Vedanta sunt Upanishadele. Toate Upanishadele
există pentru a O face cunoscută.
646.
SATYANANDA – SVARUPINI
– Are natura Adevărului şi Beatitudinii.
647.
LOPAMUDRARCHITA
– Lopamudra, soţia lui Agastya, este Rishi Pancha – Dashi – Mantra; ea a venerat-o pe Shri Mata folosind această mantra. De unde şi
numele. Aceasta mai
demonstrează că femeile care sunt Dharmapatnis,
sunt calificate competente să aibă iniţierea
în Panchadashi
– Mantra. Există
o impresie generală, dar greşită că Shri Vidya nu este pentru femei. Acest nume îndepărtează această impresie.
648. LILA
– KLAPTA –
BRAHMABDA – MANDALA – Ea
creează
galaxia universurilor
pentru plăcerea Ei. “Tasya Shakti – Samullasa –
Matram Jagaditi Sthitam”. Prin plăcerea, dorinţa puterii Ei, există
acest univers. (Shruti).
649.
ADRISHYA
– Nevăzută.
Toate lucrurile văzute sunt creaţiile şi manifestările Ei. Ea este
puterea dinapoia lucrurilor văzute,
adică Nama şi Rupa. Ea este dincolo de organele vederii – “Acolo unde nu este nimic altceva ce poate fi văzut”. “Yatra nanyat pashyati” (Cha. Up. 7, 24). Aproape aceeaşi
semnificaţie o are şi numele următor.
650.
DRISYA – RAHITA – Fără vreun obiect al vederii. Ea este atât obiectul cât
şi subiectul
vederii.
“Asti
bhati Priyam Rupam na chetyamsha panchakam Adyam Trayam Brahmarupam Jagadrupam
Tato Dvayam”. (Sarasvati Rahasyoponisat,
58)
În cele văzute şi în
cele nevăzute există cu totul cinci categorii. Primele trei, adică “Asti, Bhati şi Priyam”,
adică
Sat, Chit, Ananda,
alcătuiesc
puterea fundamentală, “Para shakti”, dinapoia
realităţii
- Jagat, care alcătuieşte
Prakriti a numelor şi formelor. Înţeleptul percepe nevăzutul, afirmat mai sus, ca pe cel
Fundamental.
651.
VIJNATRI
– Ea este puterea dindărătul
întregii cunoaşteri ca “Chit – Shakti”, dar deosebită de obiectul cunoaşterii.
652.
VEDYA – VARJITA
– Pentru Ea nu există nimic ce să fie cunoscut, pentru că
Ea este
atât Cel ce cunoaşte,
cât şi
obiectul cunoscut, adică Kshetra şi Kshetrajna.
653.
YOGINI
– În diversele chakre, de la Mooladhara
mai sus, există multe puteri, adică Yoginis,
care sunt diverse aspecte ale lui Para - Shakti, sau Yoghini înseamnă cea care se uneşte cu
Shiva – “Shiva –
Shaktya yuktah” – când este unit cu Shiva (Shloka 1
din Saun. Lah.).
654. YOGADA – Cea
care dă Yoga sau
Unirea sufletului individual,
Jivatma, cu Paramatma; spiritul Cosmic. Calea acestei uniri se numeşte Yoga. Există
mai multe căi, cum ar fi:
1)
Mantra, 2) Hatha, 3) Kundalini sau Laya şi
4) Rajayoga. Shri Mata, ca putere fundamentală conferă
unirea devotatului.
655.
YOGYA – Cea mai bună. Tot ceea ce este bun la superlativ sau excelent este
aspectul
Ei – Vibhuti. (Bh.
Gita, Vibhuti Yoga).
656. YOGANANDA – Beatitudinea ce
rezultă
din
Yoga. Beatitudinea stării Turya. “Ananda
Brahmeti Vyajanat” – Să ştii
că Ananda este Brahma (Tai. Up. 3-6).
657.
YUGANDHARA
– “Yuga” înseamnă ciclu de timp sau osia unui car. Ea protejează carul de luptă
al universului, fiindu-i osie; sau Ea are forma perechii Shiva – Shakti; sau Ea
are forma ciclului temporal.
658.
ICCHASHAKTI – JNANA – SHAKTI – KRIYA – SHAKTI – SVARUPINI – Puterile
Voinţei, Cunoaşterii şi Acţiunii
sunt formele Ei. Acestea sunt forţele
care creează şi
pun în mişcare
Universul. “Vividharambha – Karinyah Trijagad Tantra Rajjavah
Icchadyahshaktayah”.
Shaktis precum Iccha
sau Voinţa sunt originea tuturor începuturilor şi
sforile care controlează maşina celor Lokas (Sruti).
659.
SARVADHARA
– Baza tuturor, adică a universului de nume şi forme.
660.
SUPRATISHTHA
– Cu o bună temelie. “Tasmin Sarvam
Pratishthitam”. În aceasta se bazează
totul (Mah. Na. Up.).
661.
SADASAD – RUPADHARINI
– Ea îşi asumă forma existenţei
şi non-existenţei. Ea
este sursa acestui univers de nume
şi forme
şi
este cauza nevăzută
dindărătul lui.
“Satyam
Chanritam Cha,
Satyamabhavat (Tai. Up. 2-6-1-3). Atât
realitatea cât şi
nerealitatea sunt emanate
din Realitatea
Fundamentală. Puterea iluziei, adică Maya - Shakti, care creează iluzia Universului.
662.
ASHTAMURTIH
Opt forme sau opt manifestări.
Ele sunt: Lakshmi, Medha, Dhara, Pushti,
Gauri, Tushti, Prabha şi Dhriti, conform cu Shakti – Rahanya,
sau Ea are opt manifestări, adică Panchabhutas şi
soarele, luna şi Yojamana, Cel ce înfăptuieşte sacrificiul.
663.
AJA – JAITRI
– Cea care cucereşte lucrul nenăscut, adică
ignoranţa, Mula – Prakriti, ca înţelepciune
supremă. Aici Aja are acelaşi sens ca în
Sveta Up. 4-1-5. “Ajamekam Lohita ...”
664.
LOKA – YATRA – VIDHYINI
– Cea care condiţionează ciclul vieţii
universului.
Ştiinţa
modernă descrie diferite stări ale universului, ea universul lui De Sitter şi universul lui Einstein.
665.
EKAKINI - Singură.
Baza unitară a pluralităţii universului.
666.
BHUMA – RUPA
– Are forma lui Bhuma, baza întregii
experienţe. “Yantra Nanyat Pashyati, Nanyat Shrinoti, Nanyat Vijanati Sa Bhuma” (Cha.
Up. 7-24-1) – Acolo unde nimic nu se vede,
nu se aude şi nu este cunoscut, acea stare de conştiinţă este Bhuma.
667.
NIRDVAITA – Non-duală.
Dualitatea este universul; Ea, ca bază,
este lipsită de dualitate.
668.
DVAITA-VARJITA – Aceasta este o repetare forţată a unei afirmaţii, aceea că
realitatea ultimă este
dincolo de întreaga dualitate,
şi
devotatul trebuie să poată transcende dualitatea
mereu prezentă pentru a atinge acea stare fundamentală.
669.
ANNADA – Cea care dă hrană. Aici Anna are acelaşi sens ca în
Tai. Up. 2-2-1.
“Annat – Purushah” –
din Anna s-a născut Purusha. “Annam hi Bhutanam
Jyeshtham” – Anna este
cea dintâi dintre toate categoriile, deoarece susţine viaţa
şi conştiinţa.
670. VASUDA – Cea
care dă bogăţia.
“Lakshmimanapagaminim
Yasyam Hiranyam Vindeyam” (Shri Shuktam). – Slăvind-o pe Lakshmi, cea indestructibilă, noi obţinem
aur şi bogăţii.
671.
VRIDDHA
– Cea mai bătrână, căci totul este creat de către Ea.
672.
BRAHMATMAIKYA – SVARUPINI
– Ea este unirea lui Brahma cu Atman adică
a sufletului individual cu sufletul
cosmic. Ea este culminaţia grandioasă, care este conţinutul
lui Maha – Vakyas, cum ar fi “Aham Brahmasmi” şi mantre măreţe precum Soham.
673.
BRIHATI – Enormă,
uriaşă. Vezi Taittiriyaranyaka ... “Ritam
Brihat” – adevărul imens.
Mai există o Sana numită Brihat Sama, menţionată în Bha. Gita (X-35). Acest nume înseamnă acel lucru.
674.
BRAHMANI – Soţia
lui Brahmana. “Shiva”, conform cu Kurma – Purana, este Brahmana şi
soţia lui este Brahmani.
675.
BRAHMI
– Soţia lui Brahma, adică Sarasvati, Zeiţa
vorbirii.
676.
BRAHMANANDA
– Beatitudinea lui Brahma. Există
diferite grade de beatitudine, Ananda,
iar Brahmananda este cea mai înaltă dintre ele. Vezi numele 365.
677.
BALI – PRIYA
– Bali înseamnă:
1.
Cel puternic, care poate învinge dorinţele.
2.
Limba sanscrită, conform lui Shri Kalyanananda
Bharati.
3.
Obiecte ale ofrandelor ce se venerează.
Ei îi plac toate acestea.
678.
BHASHA – RUPA
– Ea este forma limbii. Ea este proslăvită în fiecare limbă, precum sanscrita,
prakrit, etc.; sau Ea este conţinutul
tuturor limbilor.
679.
BRIHATSENA
– Având armate imense, sau energii. Vezi
numele 65.
680.
BHAVABHAVA – VIVARJITA – Bhava este existenţa universului de nume şi forme. Abhava este non-existenţă, aşa cum este fiul unei femei sterile. Ea
este dincolo de aceste
două categorii.
681.
SUKHARADHYA – Poate fi venerată confortabil, fără a supune corpul la mari forţări, prin Antaryaga sau venerare interioară, sau prin Jnana - Marga.
682.
SHUBHAKARI
– Binefăcătoarea.
Cel mai mare bine este realizarea fundamentalului şi
Ea îl acordă devotaţilor.
683.
SHOBHANA – SULABHA – GATIH – Cea mai uşoară cale de realizare a sinelui. Unii comentatori impact acest nume în trei nume, adică
Shobhana, Sulabha şi Gatih.
684.
RAJARAJESHVARI – Rajas sunt cele opt Dikpalakas, iar stăpânitorii lor sunt Trimurtis – Brahma, Vishnu şi Maheshvara. Ea domneşte
peste aceşti stăpânitori.
685.
RAJYADAYINI
– Cea care conferă domenii. Aici domeniile nu sunt doar
pe pământ, ci de asemenea tărâmuri spirituale, precum Vaikuntha şi Kailasa.
686.
RAJYAVALLABHA
– Domeniile menţionate în ultimul nume se află
în Shri Chakra. Ea se desfată
dominându-le şi supraveghindu-le funcţiile
de creaţie, păstrare şi
distrugere.
687.
RAJATKRIPA
– Strălucitoare de bunătate.
688.
RAJA – PITHA – NIVESHITA – NIJASHRITA – Devotaţii Ei sunt aşezaţi pe
tronurile Împărăţiei
spiritului şi materiei, adică a cerului şi
a pământului.
689. RAJYALAKSHMIH
– Ea este
puterea din spatele
splendorii fiecărui regat – pământesc sau ceresc, sau Ea este zeitatea
lui Rajyalakshmi – Mantra.
690.
KOSHANATHA
– Aici koshas înseamnă Pancha – koshas. Ea este Regina tuturor acestora.
691.
CHATURANGA – BALESHVARI
– Conducătoarea celor patru divizii ale armatei, adică elefanţii, caii, carele de luptă
şi infanteria. Mai înseamnă Regina celor patru Vedas.
692.
SAMRAJYA – DAYINI
– Cea care dă Imperii. Ea conferă devotaţilor
Ei Imperii pe
care le primeşte numai cel ce înfăptuieşte Rajasuya – Yaga. Mai înseamnă Moksha – Samrajya sau Imperiul Eliberării,
cunoscut ca Purna – Pattabhisheka, sau Purna – Diksha în Shri Vidya. El este mai
mare decât orice imperiu pământesc.
693.
SATYA – SANDHA
– Locuinţa Adevărului sau cea care nu-şi
dezminte cuvântul.
694.
SAGARA – MEKHALA – Oceanele îi sunt cingătoarea.
În forma sa Cosmică,
Bhuloka îi este talia
şi
cele Şapte Mări care înconjură Bhuloka, adică pământul, reprezintă cingătoarea Ei. Sau Sagara înseamnă apă, simbolul lui Maya – Shakti, care este
podoaba taliei Ei.
695.
DIKSHITA
– Cel iniţiat într-o
disciplină sau Mantra. La această iniţiere, Ea locuieşte
în toţi
devotaţii Ei şi le distruge ignoranţa.
696.
DAITYA – SHAMANI
– Învingătoarea forţelor
rele (Asuras) precum Bhanda, Vishukra, etc.
697.
SARVA – LOKA – VASHANKARI
– Cea care controlează toate cele 14 lokas sau universuri.
698.
SARVARTHA – DATRI
– Cea care dă cele patru obiecte ale străduinţelor umane sau Purushanthas – Dharma, Artha, Kama şi Moksha.
699.
SAVITRI
– Creatoarea. “Savita” este numele Surya, Bhargava sau Shiva. Sub forma creatoarei Universului, puterea lui Shiva sau Shakti, care
este cauza primară, ea este Savitri.
700.
SACCHIDANANDA – RUPINI – “Sat” este adevărul necondiţionat
de timp şi spaţiu. Chit este cunoaştere,
Ananda este beatitudine. Acestea sunt, conform Taittiriyopanishat, componentele de bază
ale Fundamentalului. “Satyam – jnanam Anandam Brahma” (Tai. Up. 2-1-1). De
aceea ele sunt formele Ei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu