401.
VIVIDHAKARA – Sub formă
de diversitate în înfăţişări variate sau Tattvas sau Bhuta.
402.
VIDYAVIDYA SVARUPINI
– Atât cunoaştere cât ş i
ignoranţă. Conform Avidyaya Mrityum Tirtva Vidyaya amritamashnute – “Se obţine nemurea cu Vidya, după
depăşirea morţii
care are Avidya” (Sa
Up. 11).
Vidya este
mişcarea
înspre
în
sus a Conştiinţei către eliberare sau
realizarea fundamentalului, care este Ea însăşi.
Avidya
este puterea Ei sub formă de energie creatoare, adică Vikshepa – Shakti, care produce diversitatea (Vividhakara);
svarupini înseamnă Atma – Jnana. Ea este ansamblul acestor trei puteri ale conştiinţei. Avidya înrobeşte Jiva şi vidya îl
eliberează.
403.
MAHA – KAMESHANAYANA – KUMUDAHLADA – KAUMUDI – Ca lucirea lunii
pe nufăr, Ea place ochiului lui maha –
kamesha, adică Shiva. El se bucură pe deplin de vederea
Ei. Creaţia este lila Lui sau plăcerea lui.
Maha
– kamesha mai înseamnă Brahma Jnana. Ea îi
oferă lui beatitudinea necurmată a lui kaivalya.
404. BHAKTA
– HARDA –
TAMO – BHEDA
– BHANUMAD –
BHANU – SANTATIH –
Ea
este strălucirea Soarelui care risipeşte întunericul ignoranţei din inimile celor devotaţi Ei.
Ea
este Vidya – svarupini. Distrugând
puterea limitatoare a întunericului – avarana shakti – din minţile devotaţilor Ei,
le dă viziunea oceanului
neîntrerupt al conştiinţei
– “akhanda – chinmaya – svarupa”.
405.
SHIVA – DUTI
– Shiva – bhakti îi conduce pe cei devotaţi la picioarele Ei. Fără harul
lui Shiva este greu să obţii Atma – Jnana. Shiva – duti este de
asemenea una dintre cele 16 nitya.
Mai
este şi zeitatea ce prezidează pushkara – tirtha.
Probabil
se mai face referire la o vidya sau mantra numită “Shiva – duti – vidya”.
406.
SHIVA. RADHYA
– Venerată de către Sadashiva, pentru a-l face apt să înfăptuiască pancha
– krityas – “Shri – panchadashi – vidya” a fost creat de către Sadashiva, de unde şi
numele.
407.
SHIVA – MURTI
– Formă a lui Sadashiva. Alt nume pentru
stabilirea lui “Samaya –
Mata”. Conform Eko –
rudrah – sarva – bhuteshu (Sveta. Up. 4)
- (O rudra în toate creaturile).
Mai
înseamnă forma cea mai binefăcătoare, Moksha – svarupa.
408.
SHIVANKARI
– Vestitoarea semnelor favorabile.
409.
SHIVA – PRIYA
– Iubită de către Shiva.
410.
SHIVA – PARA
– Dincolo de Shiva, deoarece El depinde de Ea pentru statutul Lui; sau Shiva este starea Ei supremă; sau devotată
lui Sadashiva.
411.
SHISHTESHTA
– Venerată de cei cu comportamentul corect.
Comportamentul
corect este aici ceea ce este conform cărţilor sacre. Numele mai înseamnă Nirguna Brahma, adică
Ea este una cu cei care realizează
în sfârşit realitatea lipsită
de atribute, sau Nirguna – Brahma.
412.
SHISHTA – PUJITA –
La fel ca mai sus.
413.
APRAMEYA
– Nimeni ca s-o măsoare sau nimic care s-o măsoare sau născută în apă.
414.
SVA – PRAKASHA
– Cea care este propria sa lumină
sau propria sa cunoaştere sau cunoaşterea sinelui. Ea iluminează simţurile etc., nimic n-o iluminează, căci Ea este “Svayam – jyoti”.
415.
MANO – VACHAMAGOCHARA
– Dincolo de atingerea minţii
şi vorbirii.
Mintea
n-O poate înţelege,
nici vorbirea n-O poate descrie “Yato Vacho nivartante” – acolo unde cuvintele
se întorc înapoi. (Amnapurna Up. 2). ‘Yanneti neti vachanaih nigama
avochuh’. Cea pe care Vedele o descriu cu cuvintele “nu asta, nu asta”. Mintea şi vorbirea sunt creaţiile
Ei şi sunt foarte departe de Ea. Astfel că ele n-O pot pricepe.
416.
CHICHCHAKTIH
– Puterea conştiinţei
care risipeşte ignoranţa.
417.
CHETANA – RUPA
– Înfăţişarea (forma) conştiinţei în Universul creat, sau a 16-a parte (Kala) din Ea.
418.
JADA – SHAKTIH
– Toate energiile care sunt creaţia
Ei, cum ar fi spaţiul, timpul, căldura, etc., inclusiv mintea.
“Jada”
se deosebeşte de Chetana. Vidya este Ea Însăşi. “Avidya” este creaţia Ei şi este Japa, vorbind relativ. Dar Ea
este ambele.
419.
JADATMIKA
– Întreaga creaţie care nu are puterea de a O cunoaşte (Achetana).
420.
GAYATRI – Cea care-l protejează pe cântăreţ. Tripada Gayatri înseamnă Mama
Vedelor. (v.
Introducere).
421.
VYAHRITIH
– Acele şapte silabe sau mantre care precede
Gayatri Mantra. Ele sunt
Bhuh, Bhuvah, Suvah,
Mahah, Janah, Tapah şi Satyam. Acestea sunt rostite cu câte un Om alăturat lor. Ele sunt diferite nivele de conştiinţă, cea mai grosieră fiind Bhuh şi
cea mai rafinată fiind Satyam. Shri Gayatri sau Veda – mata este ansamblul acestor
nivele diferite de conştiinţă
care mai
sunt descrise ca
diverse loka.
422.
SANDHYA
– Zeitatea venerată la îmbinarea
dintre zi şi noapte. Sandhya semnifică învelişul mental sau “Manomaya – kosha”, care este mijlocul celor
cinci învelişuri: Annamaya, Pranamaya,
Manomaya, Vijnamaya şi Anandamaya”.
Momentul
în care “Brahma – jnanis” meditează asupra Celei Fundamentale, pierzând total conştiinţa deosebirii dintre
microcosmos şi macrocosmos, dintre
cel ce cunoaşte şi obiectul cunoscut, este cunoscut ca Sandhya
.
Smriti
spune: “Ea care este diferenţiată ca Brahman, martorul acţiunii
Shakti (Puterea) lui Ishvara este denumită
de către înţelepţi “Sandhya””.
Tripada
Gayatri cu Mantra “Shirsha Om Apo jyoti rasomrtia” şi Turiya – pada “Paro rajase savadam” sunt numite tot
Sandhya de către înţelept.
423.
DVIJA – VRINDA – NISHEVITA – Îmblânzită de cei născuţi de două
ori.
Ea,
ca Veda mantra, este mulţumită
de cei născuţi
de două ori care recită Vedele, aceştia
fiind cunoscuţi cu numele “Svadhyaya şi Pravachana”.
“Dvija”
mai înseamnă pasăre sau jiva – Yatha Shakuni. Aici este
o referire la Br. Up. 6-8-2.
424.
TATTVASANA
– Aşezată
pe Categoriile (Principiile) Adevărului.
Există trei aspecte ale lui Shri Gayatri ca Vedamata (1) Sthula – Rupa ca
Vyahriti (2) Sukshma – Rupa ca Sandhya (3) Karana
– Rupa ca Tattvasana. Principiile sunt creaţiile
Ei. Numai prin intermediul lor poate discipolul
să ajungă la Ea. Deci ele sunt “scaunul” Ei. Numele următor este împărţit în
trei nume.
425.
TAT – Paramatma –
Svarupa în toate.
426.
TVAM – Obiectul venerării devotaţilor
care venerează pe Saguna – Brahma sau divinul cu atribute sau Jiva.
427.
AYI – Ca nominativ
folosit pentru a te adresa Mamei Iubitoare.
428.
PANCHA – KOSHANTARA – STHITA
– Locuieşte în interiorul celor
cinci
învelişuri. Cf. Numele Sandhya “Ea dă putere de viaţă
acestor învelişuri care constituie cele trei corpuri, sthula, sukshma şi
karana. Aici Antar este Guha. Este la fel ca Para – Akasha sau Dvadashanta în
microcosmos. La fel, Ea locuieşte
în interiorul macrocosmosului –
Viratsvarupa.
429.
NIHSIMA – MAHIMA
Grandoare nemărginită – putere nelimitată.
430.
NITYA – YAUVANA
– Cf. Taruni. Mereu tânără, neatinsă de timp, care este creaţia
Ei.
431.
MADA – SHALINI
– Plină de beatitudine (Brahmananda) sau
beatitudinea tinereţii.
În numele următoare este prezentată
Sthula Vishvarupa pentru începător
– Mandadhikari – pentru
ca acesta să aibă o formă pe care să
se concentreze.
432.
MADA – GHURNITA – RAKTAKSHI – Cu ochi rostogolitori, născută din bucuria tinereţii. Sau înseamnă că
ochii Ei se întorc spre interior (Antarmukha) pentru
a se bucura de
extazul spiritual.
433.
MADA – PATALA – GANDA – BHUH – Obrajii Ei sunt îmbujoraţi
de trăirea beatitudinii.
Sau obrajii Ei sunt coloraţi
în roşu
cu sucul florilor patala parfumat cu mosc.
434.
CHANDANA – DRAVA – DIGDHANGI – Trup acoperit cu pastă
de santal.
435.
CHAMPEYA – KUSUMAPRIYA –
Îndrăgeşte florile champaka. Svarupa sa este asemeni Champaka, de aur şi
cu cinci petale. Cele cinci petale sunt cele cinci feţe ale lui Shri Gayatri
sau cele cinci feţe ale lui Shiva.
436.
KUSHALA
– Talentată în
diferitele ei funcţiuni.
437.
KOMALAKARA - Cu formă
gingaşă şi
delicată.
438.
KURUKULLA
– Una din zeităţile din Shri Chakra care prezidează rezervorul sau fântâna cu numele Vimarshamaya. Ea
simbolizează astfel Vimarsha sau obiectivitatea
realităţii.
439.
KULESHVARI
– Un conducători al triadei sau Kula, triputi care
a fost explicat deja.
Shri Kalyanananda
Bharati afirmă că
aceste trei nume sunt numele ezoterice ale Sushumnei.
440.
KULA – KUNDALAYA
– Kulakunda este Brahma – este în
interiorul lui Brahman.
Cf. Chidagni Kunda
Sambhuta Kulakunda mai înseamnă Muladhara – Chakra. Saun Lah. 10. “Kula – Kunde Kuharini” – cel ce locuieşte în caverna Kula – Kunda.
441.
KAULAMARGA – TATPARASEVITA – Venerată
de către devotaţii lui Kaula – Marga.
Aceasta arată că
Shri Lalita este venerată prin practici Kaula sau vamachara.
Acestea sunt
dezaprobate de toţi marii conducători
spirituali pentru că pot duce începătorul în starea de corupere a
cărnii şi spiritului şi
sunt inutile progresului. Deci, oricum, sunt dezaprobate de toţi. Însă,
cum Ea
este Mama tuturor,
inclusiv a celor Kaula, numele rămâne.
442.
KUMARA – GANA – NATHAMBA
– Mama lui Kumara şi gananatha.
Kumara
este comandantul şef al forţelor divine şi,
deci, principala forţă divină a Conştiinţei.
Ganesha
este un alt aspect al celor de mai sus, a cărui
manifestare este pentru a distruge piedicile din calea forţelor divine ale Conştiinţei.
Aceste
două zeităţi au mii de devotaţi
în întreaga
noastră ţară fiind veneraţi
pentru obţinerea Realizării lui Dumnezeu – Moksha.
443.
TUSHTIH
– Plăcere – fericire. Orice plăcere este o formă
modificată de beatitudine spirituală.
444.
PUSHTIH
– Hrană. Ea este cea care hrăneşte ‘Jiva – annam Brahmeti vyajanat’
(Tai Up. 3-2) “Să cunoşti hrana ca fiind Brahma”.
445.
MATIH - Minte.
446.
DHRITIH
– Tărie sufletească (dhritih – matih prajnanasya nama – dheyani. ‘Dhritih şi
Matih’ sunt numele lui Prajnana (Art. Up. 3-2).
447.
SHANTIH
– Pace.
448.
SVASTIMATI
– “Realitatea realităţilor” – Realitatea Fundamentală (Brh. Up. 2-1- 20).
De asemenea, nemurire.
449.
KANTIH
– Lumină sau Radiaţie.
450.
NANDINI – Cea care se bucură (de beatitudine), adică
prajnanam al lui Brahma
(Shrutih), sau numele
lui Ganga.
451.
VIGNA – NASHINI
– Îndepărtează toate obstacolele din cale adevăratei cunoaşteri
a devotaţilor.
452.
TEJOVATI – Lumina care este baza sau strălucirea soarelui şi
a lunii (Shrutih).
“Yetasmin
khalvakshare gargi, suryachandramasau vidritau tishthatah”. Brahman cel
indestructibil
(nemuritor) sau
Realitatea este baza soarelui şi
a lunii (Brh. Up. 3-8-11).
453.
TRI – NAYANA
– Cu trei ochi, adică Soarele, Luna şi Focul sunt ochii formei Ei cosmice, Virat Svarupa. Sau, Nayana înseamnă calea şi numele înseamnă “cele trei căi
către Realitate”,
adică “Shravana, Manana şi Nididhyasana”, adică
auzul, gândirea şi concentrarea.
454.
LOLAKSHI – KAMARUPINI
– Prin frumuseţea Ei le vrăjeşte chiar şi pe femei sau Ea
este forma dorinţei în
femei.
455.
MALINI - Poartă
o ghirlandă. Forma ghirlandei Ei este alfabetul de
la A la Ha, ia
Ksha este Meru sau
montura ghirlandei. De unde numele.
456.
HAMSINI
– Lebăda femelă. Expiraţia
şi inspiraţia împreună se numeş te
“Hamsa –
Mantra” sau Ajapa –
mantra. De asemenea, unii Sanyasini se numesc Hamsas. Ea este una cu ei.
457.
MATA - Mamă.
La fel ca Shri Mata.
458.
MALAYACHALA – VASINI –
Locuieşte
în
Munţii
Malaya, în
Sud. Ea este cunoscută
cu numele Bhagavati (Malaya).
459.
SUMUKHI
– Având o faţă frumoasă
(Strălucind de înţelepciune).
460.
NALINI – Lotus. Ea este numită aşa deoarece ochii Ei, faţa, picioarele şi
mâinile seamănă
cu o floare de lotus. Mai înseamnă Ganga.
461.
SUBHRUH
– Având sprâncene auspicioase.
462.
SHOBHANA
– Frumoasă.
463.
SURANAYIKA
– Conducătoarea Zeilor.
464.
KALA – KANTHI
– Soţia lui Kala – Kantha, adică Shiva, sau având
gâtul albastru. Conform cu Linga – Purana, Shiva a creat-o pe Kala Kanthi
pentru a-l distruge pe Darukasura.
465.
KANTIMATI –
Plină de strălucire. Cf. Kantih.
466.
KSHOBHINI
– Cea care agită (tulbură). Agitându-i
mintea lui Shiva (Conştiinţă):
1)
Rezultă creaţia (Cf. Introducere).
2)
Când mintea Ei a fost tulburată de voinţa
de a crea, au fost create nenumărate
energii.
“Kinchit
Kshubhita” – Jna-Vas. Cf. Prefaţă.
467.
SUKSHMA – RUPINI
– Subtilă. “Sukshmat Sukshma taram Nityam”
(Katha Up. 2-20). Mai minusculă
decât cel m ai minuscul lucru – Eternă.
468. VAJRESHVARI – A şasea dintre zeităţile Nitya sau Avyakta – Svarupa din Shri Chakra. Ea este una dintre cele zece Zeităţi care ocupă
unghiurile triunghiului situat cel mai la interior
în Shri – Chakra.
469. VAMADEVI – Soţia lui
Vamadeva, Shiva, sau
partea stângă
a
lui Shiva ca Ardhnarishvara.
470.
VAYOVASTHA – VIVARJITA
– Fără
vârstă.
471.
SIDDHESVARI
– Conducătoarea celor numiţi Siddha şi
(eliberaţi). Există o Zeitate cu acest nume în
Varanasi.
472. SIDDHA
– VIDYA
– Mantre cum
ar fi “Shri
Bala”, “Shri Panchadashi”, “Shrishodashi”,
cunoscute cu numele Shri Vidya. Acestea sunt auspicioase pentru toţi şi sunt diferitele Ei forme.
473.
SIDDHA – MATA
– Ea este Mama lui “Siddha”. Ca Mamă,
Ea este mereu gata –
“Samsiddha” – să-şi apere devotaţii.
474.
YASHASVINI – Glorioasă.
Următoarele 62 de nume descriu amănunţit cele şapte
forme (înfăţişări)
ale Ei în chakre, de la Mooladhara la
Sahasrara. Conform lui Yoghini – Nyasa, Shri
Lalita are înfăţişare distinctă,
arme, însoţitori,
mâncăruri
fine, preferate, ş
i un loc în diferitele dhatus
ale corpului. Ea evoluează de la starea cea m ai subtilă Shiva la starea ce mai grosier Prithvi, pe măsură ce coboară
în corp de la Sahasrara la Mooladhara.
Devotaţii, care sunt avansaţi
în Sadhana lor, pot trăi prin Harul Ei diferite forme din aceste chakre, ca
rezultat al Antaryogăi.
Shri
Shankara i-a descris foarte frumos formele din aceste chakre în Saun Lah. 36 – 41, ca şi
în shloka 9.
475.
VISHUDDHI – CHAKRA
– NILAYA
– Locuieşte în lotusul cu
16 petale, Vishuddha.
476.
ARAKTA VARNA
– Roşie ca sângele, sau de culoare roşie
intensă.
477.
TRILOCHANA
– Cu trei ochi.
478.
KHATVANGADI – PRAHARANA
– Având ca armă un ciomag, la al cărui
capăt se află un craniu uman.
479.
VADANAIKA – SAMANVITA
– Având o singură faţă.
480.
PASHU – LOKA – BHAVAMKARI
– Îi plac laptele şi orezul.
481.
TVAKSTHA
– Aflată în
ţesutul pielii.
482.
PASU – LOKA – BHAYAMKARI
– Înspăimântătoare pentru Pashu, adică pentru cei înrobiţi prin lanţurile
ignoranţei, etc. şi care, în
consecinţă, nu-I percepe identitatea cu fiecare
lucru creat, ci consideră că este o diferenţă între Sinele Ei şi ei înşişi. “Dvitiyadvai Bhayam Bhavati” – dualitatea este temătoare
“Anyosa – Vanyoha – masmiti Na Sa Veda Yatha Pashuriti” – Este un
animal
cel care face diferenţa între
el însuşi
şi obiectul venerării sale. (Brh. Up. 1-4).
483.
AMRITADI – MAHA – SHAKTI SAMVRITA – Înconjurată de energii cum ar fi Amrita,
care sunt aş
ezate în cele 16 petale ale lotusului Vishuddha. Ele sunt de la
“Amrita
karshini“ la
“Akshara”, care sunt însoţitoarele
Ei.
484.
DAKINISHVARI
– Forma “Dakinishvari” locuieşte
în Vishuddhi chakra.
485.
ANAHATABJA – NILAYA
– Ea locuieşte în
chakra Anahata, lângă
inimă, ca Rakin.
486.
SHYAMABHA
– De culoare albastru închis sau ca o fată de 16 ani.
487.
VADANA – DVAYA
– Are două feţe.
488.
DAMSHTROJJVALA
– Are dinţi strălucitori.
489. AKSHAMALADI
– DHARA
– Ea ţine în mâinile Ei mătănii
din perle sau Akshamala, însemnând Ghirlandă de Litere, de la A la Ksha, care conţine toate Mantrele.
490.
RUDHIRA – SAMSTHITA
– Ea locuieşte în
ţesutul sanguin.
491.
KALARATRYADI – SHAKTYAUGHA – VRITA – Înconjurată de Shakti, cum ar fi
Kalaratri. Ele sunt 12, de la Kalaratri la Tamkari, aş ezate în petalele lotusului Anahata.
492.
SNIGDHAUDANA – PRIYA
– Îi place mult orezul cu ghee.
493.
MAHA – VIRENDRA – VARADA –
“Mahavira” înseamnă aici Trimurtis sau Paramahamsas.
Ea le conferă daruri. Indra înseamnă Jiva care şi-a găsit identitatea cu Realitatea Ultimă (art. Up. 1—3-14). Astfel Virendra înseamnă Paramahamsa care trăieşte starea Turiya.
494.
RAKINYAMBA – SVARUPINI – Având forma Mamei “Rakini”.
495.
MANIPURABJA – NILAYA – Ea are Lotusul Manipura ca locaş al său, lângă ombilic.
Acest Lotus are 10 petale.
496.
VADANA – TRYA – SAMYUTA
– Are trei feţe.
497.
VAJRADHIKAYUDHOPETA
– Înzestrată cu arme ca diamantul sau fulgerul, arma lui Indra.
498.
DAMARYADIBHIRAVRITA
– Înconjurată de trei Yoghine ca Damari.
499.
RAKTA – VARNA –
Stacojie.
500.
MAMSA – NISHTHA
– Locuieşte în
ţesutul muscular.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu