Faceți căutări pe acest blog

luni, 9 noiembrie 2015

5. Shri Lalita Sahasranama Cele 1000 de nume ale Zeiţei

401. VIVIDHAKARA  – Sub formă de diversitate în înfăţişări variate sau Tattvas sau Bhuta.

402. VIDYAVIDYA SVARUPINI – Atât cunoaştere cât ş i ignoranţă. Conform Avidyaya Mrityum Tirtva Vidyaya amritamashnute – “Se obţine nemurea cu Vidya, după depăşirea morţii care are Avidya” (Sa Up. 11).
Vidya   este   mişcarea   înspre   în   sus   a   Conştiinţei   către   eliberare   sau   realizarea fundamentalului, care este Ea însăşi.
Avidya este puterea Ei sub formă de energie creatoare, adică Vikshepa – Shakti, care produce diversitatea (Vividhakara); svarupini înseamnă Atma – Jnana. Ea este ansamblul acestor trei puteri ale conştiinţei. Avidya înrobeşte Jiva şi vidya îl eliberează.

403. MAHA – KAMESHANAYANA – KUMUDAHLADA – KAUMUDI – Ca lucirea lunii pe nufăr, Ea place ochiului lui maha – kamesha, adică Shiva. El se bucură pe deplin de vederea Ei. Creaţia este lila Lui sau plăcerea lui.
Maha – kamesha mai înseamnă Brahma Jnana. Ea îi oferă lui beatitudinea necurmată a lui kaivalya.
404.   BHAKTA   –   HARDA   –   TAMO   –   BHEDA   –   BHANUMAD   –   BHANU   – SANTATIH
Ea este strălucirea Soarelui care risipeşte întunericul ignoranţei din inimile celor devotaţi Ei.
Ea este Vidya – svarupini. Distrugând puterea limitatoare a întunericului – avarana shakti – din   minţile   devotaţilor   Ei,   le   dă  viziunea   oceanului   neîntrerupt  al  conştiinţei   –   “akhanda   – chinmaya – svarupa”.

405. SHIVA – DUTI – Shiva – bhakti îi conduce pe cei devotaţi la picioarele Ei. Fără harul lui Shiva este greu să obţii Atma – Jnana. Shiva – duti este de asemenea una dintre cele 16 nitya.
Mai este şi zeitatea ce prezidează pushkara – tirtha.
Probabil se mai face referire la o vidya sau mantra numită “Shiva – duti – vidya”.

406. SHIVA. RADHYA – Venerată de către Sadashiva, pentru a-l face apt să înfăptuiască pancha – krityas – “Shri – panchadashi – vidya” a fost creat de către Sadashiva, de unde şi numele.

407. SHIVA – MURTI – Formă a lui Sadashiva. Alt nume pentru stabilirea lui “Samaya – Mata”. Conform Eko – rudrah – sarva – bhuteshu (Sveta. Up. 4)  - (O rudra în toate creaturile).

Mai înseamnă forma cea mai binefăcătoare, Moksha – svarupa.

408. SHIVANKARI – Vestitoarea semnelor favorabile.

409. SHIVA – PRIYA – Iubită de către Shiva.

410. SHIVA – PARA – Dincolo de Shiva, deoarece El depinde de Ea pentru statutul Lui; sau Shiva este starea Ei supremă; sau devotată lui Sadashiva.

411. SHISHTESHTA – Venerată de cei cu comportamentul corect.
Comportamentul corect este aici ceea ce este conform cărţilor sacre. Numele mai înseamnă Nirguna Brahma, adică Ea este una cu cei care realizează în sfârşit realitatea lipsită de atribute, sau Nirguna – Brahma.

412. SHISHTA – PUJITA – La fel ca mai sus.

413. APRAMEYA – Nimeni ca s-o măsoare sau nimic care s-o măsoare sau născută în apă.

414. SVA – PRAKASHA – Cea care este propria sa lumină sau propria sa cunoaştere sau cunoaşterea sinelui. Ea iluminează simţurile etc., nimic n-o iluminează, căci Ea este “Svayam – jyoti”.

415. MANO – VACHAMAGOCHARA – Dincolo de atingerea minţii şi vorbirii.
Mintea n-O poate înţelege, nici vorbirea n-O poate descrie “Yato Vacho nivartante” – acolo unde cuvintele se întorc înapoi. (Amnapurna Up. 2). ‘Yanneti neti vachanaih nigama avochuh’. Cea pe care Vedele o descriu cu cuvintele “nu asta, nu asta”. Mintea şi vorbirea sunt creaţiile Ei şi sunt foarte departe de Ea. Astfel că ele n-O pot pricepe.

416. CHICHCHAKTIH – Puterea conştiinţei care risipeşte ignoranţa.
417. CHETANA – RUPAÎnfăţişarea (forma) conştiinţei în Universul creat, sau a 16-a parte (Kala) din Ea.

418. JADA – SHAKTIH – Toate energiile care sunt creaţia Ei, cum ar fi spaţiul, timpul, căldura, etc., inclusiv mintea.

“Jada” se deosebeşte de Chetana. Vidya este Ea Însăşi. “Avidya” este creaţia Ei şi este Japa, vorbind relativ. Dar Ea este ambele.

419. JADATMIKAÎntreaga creaţie care nu are puterea de a O cunoaşte (Achetana).

420. GAYATRI  – Cea care-l protejează pe cântăreţ. Tripada Gayatri înseamnă Mama Vedelor. (v. Introducere).

421. VYAHRITIH – Acele şapte silabe sau mantre care precede Gayatri Mantra. Ele sunt Bhuh, Bhuvah, Suvah, Mahah, Janah, Tapah şi Satyam. Acestea sunt rostite cu câte un Om alăturat lor. Ele sunt diferite nivele de conştiinţă, cea mai grosieră fiind Bhuh şi cea mai rafinată fiind Satyam. Shri Gayatri sau Veda – mata este ansamblul acestor nivele diferite de conştiinţă care mai sunt descrise ca diverse loka.

422. SANDHYA – Zeitatea venerată la îmbinarea dintre zi şi noapte. Sandhya semnifică învelişul mental sau “Manomaya – kosha”, care este mijlocul celor cinci învelişuri: Annamaya, Pranamaya, Manomaya, Vijnamaya şi Anandamaya”.
Momentul în care “Brahma – jnanis” meditează asupra Celei Fundamentale, pierzând total conştiinţa   deosebirii   dintre   microcosmos  şi   macrocosmos,   dintre   cel   ce  cunoaşte  şi   obiectul cunoscut, este cunoscut ca Sandhya .
Smriti spune: “Ea care este diferenţiată ca Brahman, martorul acţiunii Shakti (Puterea) lui Ishvara este denumită de către înţelepţi “Sandhya””.
Tripada Gayatri cu Mantra “Shirsha Om Apo jyoti rasomrtia” şi Turiya – pada “Paro rajase savadam” sunt numite tot Sandhya de către înţelept.

423. DVIJA – VRINDA – NISHEVITAÎmblânzită de cei născuţi de două ori.
Ea, ca Veda mantra, este mulţumită de cei născuţi de două ori care recită Vedele, aceştia fiind cunoscuţi cu numele “Svadhyaya şi Pravachana”.
“Dvija” mai înseamnă pasăre sau jiva – Yatha Shakuni. Aici este o referire la Br. Up. 6-8-2.

424. TATTVASANA – Aşezată pe Categoriile (Principiile) Adevărului. Există trei aspecte ale lui Shri Gayatri ca Vedamata (1) Sthula – Rupa ca Vyahriti (2) Sukshma – Rupa ca Sandhya (3) Karana – Rupa ca Tattvasana. Principiile sunt creaţiile Ei. Numai prin intermediul lor poate discipolul să ajungă la Ea. Deci ele sunt “scaunul” Ei. Numele următor este împărţit în trei nume.

425. TAT – Paramatma – Svarupa în toate.

426. TVAM  – Obiectul venerării devotaţilor care venerează pe Saguna – Brahma sau divinul cu atribute sau Jiva.

427. AYI – Ca nominativ folosit pentru a te adresa Mamei Iubitoare.

428. PANCHA  –   KOSHANTARA – STHITA  –   Locuieşte  în  interiorul  celor  cinci învelişuri. Cf. Numele Sandhya “Ea dă putere de viaţă acestor învelişuri care constituie cele trei corpuri, sthula, sukshma şi karana. Aici Antar este Guha. Este la fel ca Para – Akasha sau Dvadashanta în microcosmos. La fel, Ea locuieşte în interiorul macrocosmosului – Viratsvarupa.

429. NIHSIMA – MAHIMA Grandoare nemărginită – putere nelimitată.

430. NITYA – YAUVANA – Cf. Taruni. Mereu tânără, neatinsă  de timp, care este creaţia Ei.

431. MADA – SHALINI – Plină de beatitudine (Brahmananda) sau beatitudinea tinereţii.

În numele următoare este prezentată Sthula Vishvarupa pentru începător – Mandadhikari – pentru ca acesta să aibă o formă pe care să se concentreze.

432. MADA – GHURNITA – RAKTAKSHI – Cu ochi rostogolitori, născută din bucuria tinereţii. Sau înseamnă că ochii Ei se întorc spre interior (Antarmukha) pentru a se bucura de extazul spiritual.

433. MADA – PATALA – GANDA – BHUH  – Obrajii Ei sunt îmbujoraţi de trăirea beatitudinii. Sau obrajii Ei sunt coloraţi în roşu cu sucul florilor patala parfumat cu mosc.

434. CHANDANA – DRAVA – DIGDHANGI – Trup acoperit cu pastă de santal.
435. CHAMPEYA – KUSUMAPRIYA Îndrăgeşte florile champaka. Svarupa sa este asemeni Champaka, de aur şi cu cinci petale. Cele cinci petale sunt cele cinci feţe ale lui Shri Gayatri sau cele cinci feţe ale lui Shiva.

436. KUSHALA – Talentată în diferitele ei funcţiuni.

437. KOMALAKARA  - Cu formă gingaşă şi delicată.

438. KURUKULLA – Una din zeităţile din Shri Chakra care prezidează rezervorul sau fântâna cu numele Vimarshamaya. Ea simbolizează astfel Vimarsha sau obiectivitatea realităţii.

439. KULESHVARI – Un conducători al triadei sau Kula, triputi care a fost explicat deja. Shri Kalyanananda Bharati afirmă că aceste trei nume sunt numele ezoterice ale Sushumnei.

440. KULA – KUNDALAYA – Kulakunda este Brahma – este în interiorul lui Brahman. Cf. Chidagni Kunda Sambhuta Kulakunda mai înseamnă Muladhara – Chakra. Saun Lah. 10. “Kula – Kunde Kuharini” – cel ce locuieşte în caverna Kula – Kunda.

441. KAULAMARGA – TATPARASEVITA – Venerată de către devotaţii lui Kaula – Marga. Aceasta arată că Shri Lalita este venerată prin practici Kaula sau vamachara. Acestea sunt dezaprobate de toţi marii conducători spirituali pentru că pot duce începătorul în starea de corupere a cărnii şi spiritului şi sunt inutile progresului. Deci, oricum, sunt dezaprobate de toţi. Însă, cum Ea este Mama tuturor, inclusiv a celor Kaula, numele rămâne.

442. KUMARA – GANA – NATHAMBA – Mama lui Kumara şi gananatha.
Kumara este comandantul şef al forţelor divine şi, deci, principala forţă divină a Conştiinţei.
Ganesha este un alt aspect al celor de mai sus, a cărui manifestare este pentru a distruge piedicile din calea forţelor divine ale Conştiinţei.
Aceste două zeităţi au mii de devotaţi în întreaga noastră ţară fiind veneraţi pentru obţinerea Realizării lui Dumnezeu – Moksha.

443. TUSHTIH – Plăcere – fericire. Orice plăcere este o formă modificată de beatitudine spirituală.

444. PUSHTIH – Hrană. Ea este cea care hrăneşte ‘Jiva – annam Brahmeti vyajanat’ (Tai Up. 3-2) “Să cunoşti hrana ca fiind Brahma”.

445. MATIH  - Minte.

446. DHRITIH – Tărie sufletească (dhritih – matih prajnanasya nama – dheyani. ‘Dhritih şi Matih’ sunt numele lui Prajnana (Art. Up. 3-2).

447. SHANTIH – Pace.

448. SVASTIMATI – “Realitatea realităţilor” – Realitatea Fundamentală (Brh. Up. 2-1- 20). De asemenea, nemurire.

449. KANTIH – Lumină sau Radiaţie.

450. NANDINI  – Cea care se bucură (de beatitudine), adică prajnanam al lui Brahma (Shrutih), sau numele lui Ganga.

451. VIGNA – NASHINIÎndepărtează toate obstacolele din cale adevăratei cunoaşteri a devotaţilor.

452. TEJOVATI  – Lumina care este baza sau strălucirea soarelui şi a lunii (Shrutih). “Yetasmin khalvakshare gargi, suryachandramasau vidritau tishthatah”. Brahman cel indestructibil (nemuritor) sau Realitatea este baza soarelui şi a lunii (Brh. Up. 3-8-11).

453. TRI – NAYANA – Cu trei ochi, adică Soarele, Luna şi Focul sunt ochii formei Ei cosmice, Virat Svarupa. Sau, Nayana înseamnă calea şi numele înseamnă “cele trei căi către Realitate”, adică “Shravana, Manana şi Nididhyasana”, adică auzul, gândirea şi concentrarea.

454. LOLAKSHI – KAMARUPINI – Prin frumuseţea Ei le vrăjeşte chiar şi pe femei sau Ea este forma dorinţei în femei.
455. MALINI -  Poartă o ghirlandă. Forma ghirlandei Ei este alfabetul de la A la Ha, ia Ksha este Meru sau montura ghirlandei. De unde numele.

456. HAMSINI – Lebăda femelă. Expiraţia şi inspiraţia împreună se numeş te “Hamsa – Mantra” sau Ajapa – mantra. De asemenea, unii Sanyasini se numesc Hamsas. Ea este una cu ei.

457. MATA  - Mamă. La fel ca Shri Mata.

458. MALAYACHALA – VASINI  –  Locuieşte   în   Munţii   Malaya, în  Sud.  Ea este cunoscută cu numele Bhagavati (Malaya).

459. SUMUKHI – Având o faţă frumoasă (Strălucind de înţelepciune).

460. NALINI  – Lotus. Ea este numită aşa deoarece ochii Ei, faţa, picioarele şi mâinile seamănă cu o floare de lotus. Mai înseamnă Ganga.

461. SUBHRUH – Având sprâncene auspicioase.

462. SHOBHANA – Frumoasă.

463. SURANAYIKA – Conducătoarea Zeilor.

464. KALA – KANTHI – Soţia lui Kala – Kantha, adică Shiva, sau având gâtul albastru. Conform cu Linga – Purana, Shiva a creat-o pe Kala Kanthi pentru a-l distruge pe Darukasura.

465. KANTIMATI – Plină de strălucire. Cf. Kantih.

466. KSHOBHINI – Cea care agită (tulbură). Agitându-i mintea lui Shiva (Conştiinţă):
1) Rezultă creaţia (Cf. Introducere).
2) Când mintea Ei a fost tulburată de voinţa de a crea, au fost create nenumărate energii.
“Kinchit Kshubhita” – Jna-Vas. Cf. Prefaţă.

467. SUKSHMA – RUPINI – Subtilă. “Sukshmat Sukshma taram Nityam” (Katha Up. 2-20). Mai minusculă decât cel m ai minuscul lucru – Eternă.

 468. VAJRESHVARI  – A şasea dintre zeităţile Nitya sau Avyakta – Svarupa din Shri Chakra. Ea este una dintre cele zece Zeităţi care ocupă unghiurile triunghiului situat cel mai la interior în Shri – Chakra.

469.   VAMADEVI  –   Soţia   lui   Vamadeva,   Shiva,   sau   partea   stângă   a   lui   Shiva   ca Ardhnarishvara.

470. VAYOVASTHA – VIVARJITA – Fără vârstă.
471. SIDDHESVARI – Conducătoarea celor numiţi Siddha şi (eliberaţi). Există o Zeitate cu acest nume în Varanasi.

472.   SIDDHA   –   VIDYA  –   Mantre   cum   ar   fi   “Shri   Bala”,   “Shri   Panchadashi”, “Shrishodashi”,   cunoscute cu numele Shri Vidya. Acestea sunt auspicioase pentru toţi şi sunt diferitele Ei forme.

473. SIDDHA – MATA – Ea este Mama lui “Siddha”. Ca Mamă, Ea este mereu gata – “Samsiddha” – să-şi apere devotaţii.

474. YASHASVINI  – Glorioasă. Următoarele 62 de nume descriu amănunţit cele şapte forme (înfăţişări) ale Ei în chakre, de la Mooladhara la Sahasrara. Conform lui Yoghini – Nyasa, Shri Lalita are înfăţişare distinctă, arme, însoţitori, mâncăruri fine, preferate, ş i un loc în diferitele dhatus ale corpului. Ea evoluează de la starea cea m ai subtilă Shiva la starea ce mai grosier Prithvi, pe măsură ce coboară în corp de la Sahasrara la Mooladhara. Devotaţii, care sunt avansaţi în Sadhana lor, pot trăi prin Harul Ei diferite forme din aceste chakre, ca rezultat al Antaryogăi.
Shri Shankara i-a descris foarte frumos formele din aceste chakre în Saun Lah. 36 – 41, ca şi în shloka 9.

475. VISHUDDHI   –   CHAKRA   –   NILAYA  –   Locuieşte   în   lotusul   cu   16   petale, Vishuddha.

476. ARAKTA VARNA – Roşie ca sângele, sau de culoare roşie intensă.
477. TRILOCHANA – Cu trei ochi.

478. KHATVANGADI – PRAHARANA – Având ca armă un ciomag, la al cărui capăt se află un craniu uman.

479. VADANAIKA – SAMANVITA – Având o singură faţă.

480. PASHU – LOKA – BHAVAMKARIÎi plac laptele şi orezul.

481. TVAKSTHA – Aflată în ţesutul pielii.

482. PASU – LOKA – BHAYAMKARIÎnspăimântătoare pentru Pashu, adică pentru cei înrobiţi prin lanţurile ignoranţei, etc. şi care, în consecinţă, nu-I percepe identitatea cu fiecare lucru creat, ci consideră că este o diferenţă între Sinele Ei şi ei înşişi. “Dvitiyadvai Bhayam Bhavati” – dualitatea este temătoare “Anyosa – Vanyoha – masmiti Na Sa Veda Yatha Pashuriti” – Este un
animal cel care face diferenţa între el însuşi şi obiectul venerării sale. (Brh. Up. 1-4).

483. AMRITADI – MAHA – SHAKTI SAMVRITAÎnconjurată de energii cum ar fi Amrita, care sunt aş ezate în cele 16 petale ale lotusului Vishuddha. Ele sunt de la “Amrita karshini“ la “Akshara”, care sunt însoţitoarele Ei.

484. DAKINISHVARI – Forma “Dakinishvari” locuieşte în Vishuddhi chakra.

485. ANAHATABJA – NILAYA – Ea locuieşte în chakra Anahata, lângă inimă, ca Rakin.

486. SHYAMABHA – De culoare albastru închis sau ca o fată de 16 ani.

487. VADANA – DVAYA – Are două feţe.

488. DAMSHTROJJVALA – Are dinţi strălucitori.

489.   AKSHAMALADI   –   DHARA  –   Ea   ţine   în   mâinile   Ei   mătănii   din   perle   sau  Akshamala, însemnând Ghirlandă de Litere, de la A la Ksha, care conţine toate Mantrele.

490. RUDHIRA – SAMSTHITA – Ea locuieşte în ţesutul sanguin.

491. KALARATRYADI – SHAKTYAUGHA – VRITAÎnconjurată de Shakti, cum ar fi Kalaratri. Ele sunt 12, de la Kalaratri la Tamkari, aş ezate în petalele lotusului Anahata.

492. SNIGDHAUDANA – PRIYAÎi place mult orezul cu ghee.

493. MAHA – VIRENDRA – VARADA  –  “Mahavira” înseamnă aici Trimurtis sau Paramahamsas. Ea le conferă daruri. Indra înseamnă Jiva care şi-a găsit identitatea cu Realitatea Ultimă (art. Up. 1—3-14). Astfel Virendra înseamnă Paramahamsa care trăieşte starea Turiya.

494. RAKINYAMBA – SVARUPINI Având forma Mamei “Rakini”.

495. MANIPURABJA – NILAYA  – Ea are Lotusul Manipura ca locaş al său, lângă ombilic. Acest Lotus are 10 petale.


496. VADANA – TRYA – SAMYUTA – Are trei feţe.

497. VAJRADHIKAYUDHOPETAÎnzestrată cu arme ca diamantul sau fulgerul, arma lui Indra.

498. DAMARYADIBHIRAVRITAÎnconjurată de trei Yoghine ca Damari.

499. RAKTA – VARNA – Stacojie.


500. MAMSA – NISHTHA – Locuieşte în ţesutul muscular.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu