1. SHRI MATA - Mama Sacră – Ea este Mama care dă nu numai toate lucrurile
bune copiilor ei, ca o mamă
iubitoare, dar dă de asemenea cea mai înaltă Cunoaştere, Brahma Vidya, celor devotaţi Ei.
Aici
este indicat actul Creaţiei Ei. ‘Yasmat Bhutani
Jayanti’ – Din care s-au născut
toate creaturile. Tai – Up – 3-2.
Mata
– înseamnă cel care măsoară sau ştie. Asta implică Manam şi Meyam, adică ceea ce este măsurat, Meyam, şi aceea ce este măsura Manam.
Asta
implică
-
Cel
ce vede,
-
Obiectul
văzut şi
-
Actul
de a vedea,
triadă care este Triputi, conţinutul lui Shri Bala Tripura Sundari Mantra.
Mata
este de genul feminin când semnifică Mama şi de genul masculin când semnifică Cel ce cunoaşte sau Cel ce măsoară.
Astfel
se implică cele două aspecte ale Realităţii Supreme: Aham Shiva,
masculin, Cel ce cunoaşte (Prakastra) – Shakti,
feminin, Mama sau Creatoarea Vimarsha.
Astfel
se indică de Ea primul nume Samaya
Mata sau Shiva Shakti Shamarasya.
Shri
este un prefix pentru respect şi
devoţiune
Stetra
începe cu Mama, deoarece în modul cel mai firesc un copil se gândeşte la Mama lui în clipele grele ale căutării sale (Sadhana).
2.
SHRI MAHARAJNI
- Marea Împărăteasă. În
acest nume este indicat al doilea act al Ei, Sthiti.
‘Yena Jatani Jivanti’ – Prin care toate creaturile trăiesc. Tai – Up – 3-1.
Ea,
cea care conduce întregul Univers ca şi legea lui, şi
înfăptuirea
ei. Fiecare lege sau adevăr pe care-l descoperă omul este doar o scăpare
din acea mare voinţă sau lege a Marii Împărătese.
3.
SHRIMAT – SIMHASANESHVARI
- Regina aşezată
pe un tron aşezat pe spatele unor lei. Ea a călărit un leu atunci când
s-a luptat cu Mahishasura, simbolul lui Tamaguna, şi l-a învins.
Leul
simbolizează o putere enormă sau o forţă
care este vehiculul prin care Ea se manifestă.
“SIMHA”
printr-o lege gramaticală devine Himsa, care semnifică distrugerea, al treilea act al Ei.
Simhasana
semnifică
Shri Kama Kala, care reprezintă
Shakti în Shri Chakra şi Ishvari Vritta
în Shri Chakra care reprezintă pe Shiva. Aici se pot găsi
din nou aspectele duale, indivizibile ale Realităţii Supreme.
De
la aceste nume până
la cel de-al 54-lea, numele conţin
(1) o descriere a naşterii lui Shri Lalita Parameshvari, (2)
a Sa Sthula Svarupa, care este nedepăşită în literatura Puranică prin frumuseţea
ei poetică, (3) lucrurile cu care este dotată pentru împlinirea
scopului său divin, adică învingerea lui Bhandasura şi a acoliţilor
lui şi (4) modul în care Ea i-a ucis. Toată
aceasta este descrisă foarte minuţios în Shri Lalitopakhyana din Brahmanda
Purana.
Chiar
citind în fugă cele de mai sus se vede limpede că întreaga poveste este o alegorie ce
descrie apariţia lui Shakti a lui Shiva ca Shri
Lalita Parameshvari, cea care se luptă
până
la victorie pentru cei devotaţi
Ei, în lupta eternă dintre Devas (Bine) şi
Asuras (Rău).
4.
CHIDAGNI – KUNDA – SAMBHUTA - Născută
din abisul focului conştiinţei.
Cuvântul AGNI semnifică
“forţă” – putere sau energie, în literatura vedică.
Ea este puterea conştiinţei
(SOKAMAYATA) manifestată ca “voinţa” de a crea.
Aceasta
reprezintă povestea mitologică a naşterii lui Shri Lalita sau Shri Shakti
din (cartea) Renuka şi Brahmanda Purana.
Alegoria
dinapoia povestirii lui Shri Lalitopakhyana este, în linii mari, următoarea:
A
existat în Univers o stare de dezintegrare a
Voinţei Universale sau “Kama-Pralaya”, după Kamadahana. Deoarece Universul este creat şi susţinut de către puterea Voinţei,
Ichha sau Kama, când Ea se dezintegrează, întreaga creaţie, inclusiv Zeii, sunt lipsiţi de viaţă
– Nishchetana şi inerţi din
punct de vedere
funcţional.
Aceasta a fost
produsă
de către Bhandasura –
care este o
personificare
demonică
a inerţiei,
exact opusul voinţei conştiente. Toate forţele
zeificate ale minţii (Deva) erau neputincioase în încercarea de a învinge această
inerţie. Atunci Shri Maha – Sambhu a înfăptuit Shri Yaga sau Maha Yaga, pentru a
face munca lor “Deva – Karya”.
Aici
se face referire la cele 11 Mantre din Ishvasya panishad, “Vidyayamritamasnute”;
cu Vidya, tu vei deveni nemuritor. (Această
Vidya este adevărata cunoaştere care-l duce pe cel devotat în starea cea mai înaltă, Brahma Pada, care este Ea însăşi).
Vidya
este rezultatul focului conştiinţei sau Chidagni, care arde în întregime ignoranţa, adică
moartea, şi conferă nemurire.
În numele următor se indică
scopul pentru care s-a născut Shri Lalitadevi, cea Eternă.
5.
DEVA – KARYA – SAMUDYATA
- Apare, se manifestă pentru un scop divin.
Shri
Lalita, care este Însăşi
Cea Supremă, apare în măreaţa
Sa splendoare pentru a răspunde rugăciunilor Zeilor (forţe
divine), atunci când cei mari ca “Tri – Murtish” înşişi
sunt neajutoraţi şi
au cerut distrugerea lui Bhandasura.
Până acum este descris aspectul Său numit “Shiva” sau conştiinţă pură. De aici încolo se descrie Shakti Amsha sau aspectul Vimarsha al
manifestării. Deşi se descrie Sthula – Svarupa, forma trupească a Mamei, pentru a-l ajuta pe devotatul obişnuit să-şi
concentreze mintea în căutare;
această descriere este plină de un simbolism mobil.
Atunci
a ars întreaga creaţie aparentă,
inertă în
focul de sacrificiu al conştiinţei, Chidagni sau Jnanagni, dintr-un astfel de sacrificiu al
lui Shiva s-a manifestat Shri-Lalita-Parameshvari, puterea Lui, născută din Voinţa reîntinerită, ce l-a învins
pe acest Bhandasura, inerţia universală. În paranteză fie spus, aceasta arată
că
cel
devotat, numai dacă este pregătit să sacrifice totul (să respingă totul ca fiind nereal), în
focul adevăratei cunoaşteri, Shri Lalita va duce cu succes pentru
el
lupta de liberare spirituală.
Cititorul este îndrumat la cartea Shri Lalitopakhyana
din Brahmanda
Purana, unde se află descrierea completă
a povestirii manifestării voinţei reîntinerite.
6.
UDYAD – DHANU – SAHASRABHA - Ea are strălucirea
roşie a mii de sori ce răsar.
Se spune că Vimarshamsha Sa este roşie.
Ea are trei Svarupas sau forme: 1) Sthula sau trupească, având corp, mâini, picioare, etc.; 2) Sukshma care este Mantra
sau Chakra-Svarupa şi 3) Para-Svarupa, Cea Supremă,
care este baza celor două de mai sus. Aici se descrie
Sthula-Svarupa.
Pentru
înţelegerea
simbolismului reprezentat de Sthula-Svarupa Ei, cititorul este îndreptat către cartea
Shri-Kama-Kala-Vilasa, unde
se descrie Kama-Kala-Chakra ca
o femeie Kama- Kalangana.
7.
CHATURBAHU – SAMANVITA
- Ea este dăruită
cu patru braţe.
Aceasta
reprezintă Antahkarana – Chatushtaya ... adică Mama, deşi
Nirguna (cea lipsită de atribute) capătă cea mai frumoasă înfăţişare cu mâini
şi picioare pentru a-şi binecuvânta
devotaţii.
Chiar
şi cel mai puţin fixat poate contempla o înfăţişare
atât de frumoasă.
8.
RAGA – SVARUPA – PASHADHYA - În mâna Sa dreaptă superioară
are laţul, reprezentând iubirea Ei pentru cei ce-I sunt devotaţi.
9.
KRODHAKARANKUSHOJJVALA
- Ea străluceşte
având o ţepuşă în
mâna stângă superioară
(simbolizând Mânia)
pentru a-i împinge pe devotaţii Ei către
comportamentul corect
care duce către Suprem.
10.
MANORUPEKSHU – KODANDA - În
mâna stângă inferioară Ea ţine arcul din trestie de zahăr,
care simbolizează Samkalpa (puterea dorinţei) minţii,
care creează Universul aparenţelor.
11.
PANCHA – TANMATRA – SAYAKA - Ea ţine în
a patra mână
o săgeată,
simbol al
elementelor simţurilor. “Cu ajutorul minţii
ca arc, aruncând săgeţile celor cinci elemente sensibile, Ea creează
Universul, o proiecţie a minţii prin intermediul simţurilor"
12.
NIJARUNA – PRABHA – PURA – MAJJAD – BRAHMANDA – MANDALA - Strălucirea ei roşie
iluminează întregul
Univers. Înseamnă că întregul
Univers creat este doar
strălucirea Sa.
13.
CHAMPAKASHOKA – PUNNAGA. SAUGANDHIKA – LASAT – KACHA -
Pieptănătura Ei are parfumul natural al
florilor de Champaka, Ashoka şi
Punnaga.
Astfel
este descrisă din cap până-n picioare înfăţişarea
ei fizică.
14.
KURUVINDA – MANI – SHRENIKANAT – KOTIRA – MANDDITA - Ea este împodobită cu o
coroană
bătută cu pietre
preţioase
(Padmaraga) extrase din
pietrele roţii
Kuruvinda, simbolizând diferite emoţii
cum ar fi iubirea, ca şi literele din Gayatri Mantra. Acest nume se referă
de asemenea la diferite vrittas în
Shri – Kala – Chakra, conform lui Kalyanananda Bharati.
15.
ASHTAMI – CHANDRA – VIBHRAJADALIKA – STHALA – SHOBHITA
-
Plină de splendoare, având
o frunte ca o jumătate de lună.
16.
MUKHA – CHANDRA – KALANKABHA – MRIGA – NABHI – VISHESHAKA - O
tilaka sau un semn de mosc îi
împodobeşte faţa ca o pată neagră pe lună plină.
17.
VADANA – SMARA – MANGALYA – GRIHA – TORANA CHILLIKA - Pe faţa
Ei, frumoasă ca palatul nupţial
al lui Cupidon, sprâncenele sunt arcuri de triumf.
18.
VAKTRA – LAKSHMI – PARIVAHA – CHALAN – MINABHA – LOCHANA - În oceanul frumuseţii Ei, ochii Săi
sunt peşti scânteietori.
19.
NAVACHAMPAKA – PUSHPABHA – NASA – DANDA – VIRAJITA - Ea este frumoasă
având un nas asemeni florii champaka ce
abia a înflorit.
20. TARAKANTITIRASKARI NASABHARANA
– BHASURA
- Prin strălucirea diamantelor din podoaba nasului Ei, stelele sunt făcute de ruşine.
Aici se sugerează dimensiunile cosmice ale înfăţişării Sale Saguna.
21.
KADAMBA – MANJARI – KIPTA – KARNA – PURA – MANOHARA
Ea
este împodobită deasupra urechilor cu un buchet de flori Kadamba. Se
presupune că Ea locuieşte în grădinile
Kadamba.
22.
TATANKA – JUGALIBHUTA – TAPANODUPA – MANDALA - Soarele şi
luna sunt cerceii Săi, semne ale faptului că
este căsătorită. Se sugerează
forma Ei cosmică
şi de asemenea
relaţia Ei cu Shiva.
23.
PADMA – RAGA – SHILA – DARSHAPARI – BHAVI – KAPOLA – BHUH - Obrajii
Ei roşii şi
netezi ridiculizează oglinzi de rubine.
24. NAVA –
VIDRUMABIMBA – SHRI – NYAKKARI – RADANACCHADA
-
Buzele Ei roşii fac de ruşine
coralul şi fructul bimba.
25.
SHUDDHA – VIDYANKURAKARA – DVIJA – PANKTI – DVAYOJJVALA
-
Cele două şiruri de dinţi ai Săi strălucesc ca nişte
răsaduri de cunoaştere pură.
1.
Aici Shuddha - Vidya semnifică
Shri – Raja – Rajeshvari – Mantra care are 16 litere şi, cu perechea Shiva a fiecărei litere, ea alcătuieşte două şiruri
de câte 16.
2.
Pe faţa Sa, dinţii Ei strălucitori
sunt ca razele de cunoaştere pură.
3.
Se face referire la cele 32 de iniţieri
în Tantra – Marga, începând cu Shuddha – Vidya şi terminând
cu Anuttara, conform lui Kalyananda Bharati.
26.
KARPURAVITIKA – MODA – SAMAKARSHID – DIGANTARA - Parfumul feţii
Ei, datorat
camforului şi betelului, umple întregul Univers; semnificaţia lui Karpura – Vitika este Pranava şi
Amoda este Nada sau tensiune.
27.
NIJA – SAMLAPA – MADHURYA VINIRBHARTSITA – KACHAPT – Conversaţia
ei este mai dulce ca
sonoritate decât sunetul Vinei. Aici Nija – Samlapa
sugerează Sruti, adică Vedele, etc.
28.
MANDASMITA – PRABHAPURA – MAJJAT
– KAMESHA – MANASA
-
Strălucirea zâmbetului
Ei copleşeşte
mintea lui Shri Kamesha, adică
Paramshiva. Aici Mandasmitase referă
la Pranavochcharana.
29.
ANAKALITA – SADRISHYA – CHIBUKASHRI – VIRAJITA - Bărbia
Ei este atât de
frumoasă încât depăşeşte
orice descriere.
30.
KAMESHA – BADDHA – MANGALYA – SUTRA – SHOBHITA – KANDHARA - Gâtul
Ei este împodobit cu Mangalya – Sutra legat de către Shri Kamesha. Mangalya
– Sutra reprezintă unitatea dintre Shiva şi Shakti. Aici se face referire la Shri Gayatri Mantra.
31.
KANAKANGADA – KEYURA – KAMANIYA – BHUJANVITA - Braţele Ei sunt împodobite
cu brăţări din aur. Aici se face referire la
cele două tipuri de mantre, Angada şi Keyura.
32.
RATNA – GRAIVEYA – CHINTAKA – LOLA – MUKTA – PHALANVITA – De colierul Ei de diamante şi
de medalionul lui atârnă
perle. Perlele sunt o aluzie la literele Mantrei.
33.
KAMESHVARA – PREMA – RATNA – MANI – PRATIPANA – STANI
- În schimb
pieptul Ei este egal ca valoare cu iubirea lui Shri Kameshvara.
Acest
nume arată relaţia intimă
dintre Shiva şi Shakti. În Kalpa – Sutra, cele două
puncte – Bindu – roşu şi
alb, iar în Kama Kala – Chakra sunt descrise ca
pieptul lui Kama Kalangana. Acestea îşi
au obârşia
din Samvid – Bindu sau Sarva – Karana – Bindu în Kama – Kala. Deci ele sunt pe picior de egalitate cu
aspectele atracţiei dintre Shakti şi Shiva, aspectele Realităţii
Supreme. Atracţia aceasta este simbolizată ca iubirea lor.
34.
NABHYALAVALA – ROMALILATA – PHALA – KUCHA – DVAYI - Ca fructele ce cresc pe o plantă
agăţătoare, pieptul Ei pare a creşte din linia părului
de pe pântecul Ei.
35.
LAKSHYA – ROMALATA – DHARATA – SAMUNNEYA – MADHYAMA
-
Talia
Ei este atât de mică şi de subţire, încât
linia părului menţionat în numele de mai sus poate fi doar bănuită, neputând fi văzută.
36.
STANA – BHARA – DALANMADHYA – PATTA – BANDHA – VALI – TRAYA - Ea are lângă talie trei pliuri de piele care arată ca trei brâie
de aur care sprijină talia ei subţire de
greutatea pieptului
Ei.
37.
ARUNARUNA KAUSUMBHA – VASTRA BHASVAT – KATI – TATI - Şoldul
Ei este frumos (împodobit) cu un sari roşu
strălucitor.
38.
RATNA – KINKINIKARAMYA – RASHANA – DAMA – BHUSHITA - Ea este împodobită cu o centură
frumoasă, împodobită cu clopoţei
de diamant.
Kinkini
se referă la literele Mantrei şi Rashanadama la Mantre cum ar fi Shri Gayatri şi altele.
39.
KAMESHA – JNATA – SAUBHAGYA – MARDAVORU – DVAYANVITA
-
Numai Kamesha îi cunoaşte
moliciunea coapsei. Aceasta este pentru a indica Pativratya Ei.
40.
MANIKYA – MUKUTAKARA – JANU – DVAYA – VIRAJITA - Genunchii săi
sunt ca nişte coroane cu pietre preţioase.
Manikya – Mukuta sunt părţi
ale lui Shri Kala – Chakra.
41. INDRA – GOPA – PARI – KSHIPTA - SMARA TUNABHA – JANGHIKA
-
Picioarele Ei sunt
asemeni tolbei cu săgeţi
a lui Cupidon, împodobite cu pietre preţioase numite “Indra
– Gopa – Mani”.
42.
GUDHA – GULPHA
- Gleznele Ei sunt ascunse.
43.
KURMA – PRISHTHA – JAYISHNU – PRA – PADANVITA - Picioarele Ei sunt arcuite precum spatele unei broaşte ţestoase. Aici Kurma – Prishtha face
trimitere la Deva – Loka,
iar Prapada la
Mahavakya.
44. NAKHA
– DIDHITI –
SAMCHANNA – NAMAJJANA
– TAMOGUNA
-
Strălucirea unghiilor Ei risipeşte inerţia
întunecoasă sau ignoranţa,
Tamo-Guna a devotaţilor Ei.
45.
PADA – DVAYA – PRABHA – JALA – PARAKRITA – SARORUHA – Lumina din cele două
picioare ale Ei întrece lotusul în strălucire. Picioarele ei sunt albe şi roşii şi
strălucirea lor amestecată
îndepărtează întunericul. Aici se face referire la
Shri Guru – Paduka. Picioarele Gurului,
care sunt descrise a fi roşii
şi albe, îndepărtează ignoranţa
discipolului.
46.
SHINJANA – MANI – MANJIRA – MANDITA SHRI PADAMBUJA – Picioarele ei sacre, asemeni lotusului, sunt împodobite cu brăţări
sunătoare şi sunt ornate cu diamante.
În Sthula – Svarupa doar picioarele
Mamei sunt obiectul fundamental al venerării.
Ele reprezintă Samvid – Bindu şi
a lui Shri Chakra, cunoscută
ca Maha – Paduka – refugiul fiecărui Sadhaka: “Sharanye – Lokanam – Tava – Hi – Charanaveva
Nipunau” (Saun. Lah. 5)
Aici
Shinjana – Mani se referă la Mantra – Kshara.
47.
MARALI – MANDA – GAMANA - Mersul Ei este graţios şi lent ca cel al unei lebede-femelă.
Marali înseamnă Hamsa, semnificând
forţa vieţii, Pranashakti, a cărei
mişcare este imperceptibilă
şi lentă, ca cea a unei lebede – femelă.
48.
MAHA – LAVANYA – SHEVADHIH - Mare ocean de frumuseţe.
Aspectul estetic al
Realităţii Fundamentale care este Brahmananda.
49.
SARVARUNA
- Ea este în întregime
roşie.
50.
ANAVADYANGI
- Din cap până-n
picioare, ea este frumoasă fără cusur.
51.
SARVABHARANA – BHUSHITA - Ea este
împodobită cu fiecare podoabă.
Ca Vagdevi, ea este ornată cu toate Vedele şi
Mantrele.
Până aici a fost descrisă Sthula – Svarupa. De aici încolo arată
cum şi ce anume ar trebui să fie la Ea contemplaţie.
52.
SHIVA – KAMESHVARANKASTHA
- Ea se află în
poala lui Shiva – Kameshvara, aşa că este Prajnana – Svarupa. Semnifică natura inseparabilă
şi apropiată a lui Shiva şi
Shakti
chiar şi atunci când
Ea s-a manifestat pentru a înfăptui Deva – Karya (Saun. Lah. 8)
53.
SHIVA - Binefăcătoarea – soţia lui Shiva. Cea care conferă devotaţilor
Ei adevărata cunoaştere, adică
Jnana – Svarupa. Aici se face referire la Haimavati în Kenopanishad.
54.
SVADHINA – VALLABHA
- Domnul Ei (Shiva) este cuprins în
puterea Ei. Numai
prin harul Ei te poţi apropia de Domnul Său
(Shiva). Ajungem să-i realizăm aspectul său
ultim doar
prin harul Ei.
55.
SUMERU – SHRINGA – MADHYASTHA - Ea se află
în vârful
central al frumosului
munte Meru.
Aici
se face referire la locul Ei din Shri – Chakra, ca şi la macrocosmos şi
microcosmos.
56.
SHRIMANNAGARA – NAYIKA
- Regina lui Shri Nagara. Conform cu Gaudapada – Sutra, Shri Nagara
înseamnă Shri Chakra
care susţine
macrocosmosul Brahmanda şi microcosmosul Pindanda şi
Shri Vidya – Mantra. Deci Ea este regina tuturor acestora ca Zeiţă ce le
prezidează.
57.
CHINTAMANI – GRIHANTASTHA
- Ea se află în
interiorul unui conac împodobit cu pietre preţioase
denumit Chintamani – Ratna. Ea este sursa diferitelor Mantre care împlinesc dorinţele devotaţilor,
asemeni pietrei Chintamani.
58.
PANCHA – BRAHMASANA – STHITA - Ea este aşezată deasupra Pancha Brahmas, care
sunt Brahma, Vishnu, Rudra, Ishana ş i
Sadashiva. Aceasta arată statutul Ei fundamental ca Realitate, fiind suprema “Sadevasaumgedam agra asit”.
Aceasta face de asemenea referire la poziţia Ei în corpul nostru. Brahma Granthi se află deasupra celor două
chakre, Muladhara şi Swadhishthana.
Vishnu Granthi se află deasupra lui Manipura şi Anahata. Rudra Granthi este deasupra lui Vishuddhi şi
Ajna. De la Ajna până
în centrul craniului este Ishvarasthana.
Deasupra
acestuia
se află Dvadashanta, locaşul lui Sadashiva. Deasupra acestuia se află Shri Lalita ca Chitkala. Astfel, Ea se află aşezată
deasupra tuturor celor cinci Brahmas.
În Saun. Lah Shloka 8 se afirmă că Ea este aşezată pe o căsuţă reprezentată prin Shiva (Shivakar
Manche).
59.
MAHA - PADMATAVI – SAMSTHA - Ea locuieşte în pădurea marilor lotuşi. Aceasta înseamnă că locuieşte în Sahasrara (Saun. Lah. 21) (Maha –
Padmatavyam Mridita – Mala –
Mayena – Manasa). Conform cu Arunopanishad, în interiorul acestei păduri
de lotuşi este punctul de contact între
conştiinţa
individuală şi
conştiinţa
cosmică.
60.
KADAMBA – VANAVASINI - Ea locuieşte în pădurea
arborilor Kadamba. Conform Yamala
Tantras, aceştia sunt arbori divini.
61.
SUDHA – SAGARA – MADHYASTHA - Ea se află
în centrul oceanului de nectar. Ea este reşedinţa beatitudinii. Din Bindusthana a Shri Chakrei, ca şi din Dvadashanta, se spune că ar curge nectarul
prin toţi nervii devotamentului, dacă acela are harul Ei. “Sudhasindhor Madhye” (Saun. Lah. 8).
62.
KAMAKSHI - Privirea Ei împlineşte toate dorinţele devotaţilor,
Ea fiind Zeiţa ce prezidează Kamakoti – Pitha din Kanchipura; având ochi frumoşi.
63.
KAMA – DAYINI
- La fel ca mai sus, dând devotaţilor cunoaşterea
lui Kameshvara sau
Shiva.
64.
DEVARSHI – GANA – SANGHATA – STUYAMANATMA – VAIBHAVA
-
Devaşii şi Rishi – Zeii şi Văzătorii;
când Ea a apărut din Chidagni – Kunda pentru a înfăptui Deva – Karya, dotată
cu armate, etc. ca răspuns la rugăciunile lor, Rishi şi
Devaşii au preaslăvit-o căci
i- au perceput forma cosmică. Numele mai înseamnă că Văzătorii au realizat unitatea dintre sinele individual şi
cosmic şi au proslăvit-O. Deva înseamnă vocale – Rishi înseamnă consoane. Grupurile lor sunt Mantrele. De aceea numele semnifică
faptul că Ea este preaslăvită prin numeroase Maha Mantre.
65.
BHANDASURA – VADHODYUKTA – SHAKTI – SENA – SAMANVITA
- Ea
este înzestrată
cu o armată de puteri, pregătită să-l
ucidă pe Bhandasura. Bhanda este personificarea naturii egocentrice a omului,
care nu vede nici o altă Realitate decât pe sine însuşi ş i
corpul lui şi respinge conceptul unui lucru esenţial, fundamental dincolo de el însuşi.
Shri Lalita cu armatele sale de puteri, având
răbdare, autocontrol, renunţare etc. îi cucereşte Ahamkara, (Egoul) şi îi conferă adevărata realizare a Supremului
(Fundamentalului).
66.
SAMPATKARI – SAMARUDHA – SINDHURA – VRAJASEVITA
- Ea este servită de către Shakti numită
Sampatkari care, călare pe o turmă de elefanţi,
este cea care îi controlează.
Sampatkari este
numele acelei facultăţi a minţii care discerne cu claritate deosebirea între
Triputi, adică Jnata, Jnyena şi
Jnana. Cu această facultate ea controlează elefanţii
care nu sunt alţii decât diferitele categorii de trăiri ale simţurilor.
Sampatkari este o Zeiţă născută din imboldul lui Shri
Lalita. Ea călătoreşte un elefant numit Rana – Kalahalam şi conduce armata de Shakti în lupta cu
Bhanda.
67. ASHVARADHADHISHTITASHVA –
KOTKOTIBHI – RAVRITA - Ea
este
înconjurată de mulţimi
şi mulţimi de cai călăriţi de armatele de Shakti, conduse de şeful lor Ashvarudha.
(Ashva – Purvam Ratha – Madhyam; în
urma cailor şi în
mijlocul trăsurii – Shri Suktam).
Ashvarudha este
mintea ce conţine diferitele
simţuri
care sunt caii.
Ea, ca Realitate Supremă, este înapoia
acestora, dar este servită de către ele. Pentru a studia semnificaţia acestui nume şi
a următorului, cititorul este îndrumat la Kath. Up. 1-3—2 până la 4. Ashvarudha este o Mantra. iar
Devata în Tantra.
68.
CHAKRA – RAJA – RATHA – RUDHA – SARVAYUDHA – PARISHKRITA - Suită în trăsura
lui Shri Chakra, Ea este înarmată cu toate armele, adică
puteri.
Ea are trei corpuri,
Sthula, Sukshma şi Karana, care sunt reprezentate de către trei chakre,
Shri
Chakra,
Geya
– Chakra şi
Kiri
– Chakra.
Geya
– Chakra este călărită de către Mantrini, adică mintea.
Kiri
– Chakra este călărită de către Varahi, adică Buddhi. Armele sale sunt prezente în microcosmos. Ele sunt calităţi pozitive, cum ar fi Shama şi Dama, adevărul
şi dreptatea, care fac deosebirea între real şi
nereal şi care dezvoltă o viziune cosmică
a Realităţii. Ele există pentru lupta cu egoul (Bhanda). Cu ajutorul acestor calităţi, mintea iluminată
realizează Realitatea Supremă ca pe o conştiinţă atotcuprinzătoare.
69.
GEYACHAKRA – RATHA – RUDHA – MANTRINI – PARISEVITA
- Shri
Mantrini,
care se află în
trăsura reprezentând Geya – Chakra este servitorul Ei. Mantrini este mintea
care intenţionează să atingă Realitatea Supremă.
70.
KIRI CHAKRA – RATHA – RUDHA – DANDANATHA – PURASKRITA – În faţa ei se află Varahi, comandantul armatelor, suit pe trăsura lui Kiri Chakra.
Ea
controlează forţele
corporale (forţele lui Sthula – Sharira) şi conduce către
realizarea lui Dumnezeu, “cucerind” Kiri Chakra, adică ciclul naşterii
şi al morţii.
71.
JVALAMALINIKA – KSHIPTA – VAHNI – PRAKARA – MADHYAGA - Ea se află în
centrul fortăreţei
de foc, aşezată
pe Shri Chakra. Aceasta sugerează
locul lui Shri Lalita,
centrul lui Shri
Chakra.
Vahni
înseamnă zi – Prakara înseamnă noapte. Ea se află
între ele, neatinsă de ele, adică
de timp.
Jvala
Malini sugerează o multitudine de forţe. Ea se găseşte în centrul lor, dar dincolo de ele. Nu
trebuie confundată cu nici o putere fizică sau energie pe care o vedem sau pe care o trăim.
72. BHANDA
– SAINYA –
VADHODYUKTA – SHAKTI
– VIKRAMA – HARSHITA - Ea este extrem de fericită văzând
că forţele
Ei sunt pe cale să distrugă forţele lui Bhanda.
Ca
Paramatma Svarupini, Ea este foarte fericită
când observă că forţele
divine înfrâng
forţele egocentrice (demonice) şi când vede că Advarta – Bhava triumfă.
73.
NITYA – PARAKRAMATOPA – NIRIKSHANA – SAMUTSUKA
- După ce a privit vitejia lui Nitya, Ea este în culmea fericirii. Sunt 15 Nitya şi ele sunt forţe
divine care risipesc
forţele dualismului.
74.
BHANDA – PUTRA – VADHODUKTA – BALA – VIKRAMA – NANDITA – Ea este încântată de Shri Bala, care este pe care să-i ucidă
pe fiii lui Bhanda, în număr de treizeci. Bala este
fiica lui Shri Parameshvari. Ea
este Vimarsha Shakti, care distruge
diferitele forţe
care
înrobesc. Atma, care este Shri Lalita însăţi se bucură de Svatmananda – atunci când acestea sunt distruse.
75.
MANTRINYAMBA – VIRACHITA – VISHANGA – VADHA – TOSHITA – La fel, Ea se bucură
de distrugerea lui Vishanga, înfăptuită de către Mantrinyamba.
76.
VISHUKRA – PRANA – HARANA – VARAHI – VIRYA – NANDITA - Ea este încântată de puterea Varahi, când l-a ucis pe Vishukra. Acesta şi Vishanga sunt fraţii
lui Bhanda.
77.
KAMESHVARA – MUKHALOKA – KALPITA SHRI GANESVARA - Doar cu o simplă privire îndreptată
spre faţa lui Shri Kameshvara, a fot creat Shri
Ganeshvara.
78.
MAHAGANESHA – NIRBHINNA – VIGNA – YANTRA – PRAHARSHITA – a fost
încântată că Shri Ganesha a distrus obstacolele
(Yantra) puse de Vishukra în
calea succesului
Ei. Gana înseamnă grup. Grupul la care se face referire
aici constă din 24 de Tattvas.
Mintea
pură este domnul acestui grup. Deci aici Shri Ganesha semnifică Mintea divizată,
care este Shiva Însuşi.
Devotatul
în Sadhana sa, face faţă diferitelor obstacole create de către propria lui Dvaita – Bhava, iar Shri Lalita îi dă devotatului posibilitatea să le depăşească prin omniprezenţa
Sa cosmică, inclusiv în corpul lui. Conform Lalitopakhyana – distrugerea de către Ganesha a lui “Jayavighna Yantra”.
79.
BHANDASURENDRA–NIRMUKTA–SHASTRA–PRATYASTRA–VARSHINI
-
Ea revarsă proiectile în
faţa fiecărei arme lansate de către
Bhandasura. Odată ce Shri Lalita, ca Vimarsha Shakti, pune stăpânire pe cel devotat, Ea va controla fiecare impuls egoist al
minţii sale şi
fiecare noţiune cu privire la dualism.
80.
KARANGULI – NAKHOTPANNA – NARAYANA - DASHAKRITIH - Cele zece avataruri ale lui Vishnu se ivesc din unghiile de la
degetele mâinilor Sale pentru a duce lupte cu Asuraşii – puteri ale întunericului – astfel Vishnu este creaţia Ei. Aici sunt trasate dimensiunile Ei cosmice şi
supra – cosmice.
81.
MAHA PASHUPATASTRAGNI – NIRDAGDHASURA – SAINIKA - Ea a făcut
scrum armatele de
Asuraşi cu arma Mahapashupata.
Mahapashupata
sugerează cunoaşterea pură
care face distincţie între
real ş i nereal, care arde complet toate
tendinţele dualiste. Doar atunci poate un
devotat să realizeze lucrul cel mai înalt, adică
pe Shri Lalita.
82.
KAMESHVARASTRA – NIRDAGDHA – BHANDASURA – SHUNYAKA
- Cu
Shri Kameshvarastra,
Ea a ars oraşul Shunyaka, unde se aflau Bhanda şi armatele lui.
Aceasta
este distrugerea finală a lui Jiva – Bhava cu Advaita – Bhava,
care culminează în
(starea) Advaita –
Siddhi sau Moksha,
sau Realizarea. Aici
Kameshvarastra semnifică focul conştiinţei (Jnanagni).
Astfel
înfăptuieşte Ea această
Deva – Karya.
83.
BRAHMOPENDRA – MAHENDRADIDEVA – SAMSTUTA – VAIBHAVA
-
După ce a fost de acord cu dorinţele lor şi
a înfăptuit
Deva – Karya, splendoarea Ei este preamărită de
Devaşi, cum ar fi Brahma, Vishnu şi Indra.
84.
HARA – NETRAGNI – SAMDAGDHA – KAMASAMJIVANAUSHADHIH – Ea este remediul revitalizator pentru Kama, care a fost distrus
de focul celui de-al treilea ochi al lui Hara.
După ce Hara – Netragni, adică
cunoaşterea pură, i-a distrus (devotatului) toate dorinţele, Ea îi
va conferi nemurirea lui Samjivana.
De
aici încolo este descrisă Sukshma–Svarupa sau Mantra–Svarupa, adică Shri Panchadashi Mantra.
85.
SRIMAD – VAGBHAVA – KUTAIKA – SVARUPA – MUKHA – PANKAJA - Faţa Ei de lotus este Vagbhava-Kuta a lui Shri Panchadashi
Mantra. Vagbhava-Kuta semnifică
sursa întregii vorbiri.
86.
KANTHADHAH – KATI – PARYANTA – MADHYAKUTA – SVARUPINI
-
Corpul Său între gât şi talie este Madhya Kuta sau Kamaraja
Kuta lui Shri Panchadashi.
87.
SHAKTI – KUTAIKA – TAPANNA – KATYADHOBHAGA – DHARINI – Shakti Kuta a lui Shri Panchadashi este corpul Ei mai jos de talie.
Astfel Ea este Shri Panchadashi Mantra însăşi.
88. MULA
– MANTRATMIKA
- Ea este
sufletul lui Mula
– Mantra, adică Shri Panchadashi,
sau sursa Vedelor, sursa tuturor mantrelor.
89.
MULA – KUTA – TRAYA – KALEBARA - ele trei Kuta ale lui Shri Panchadashi îi
alcătuiesc corpul. Cititorul este trimis la Shri Kama Kalavilasa pentru o lămurire mai profundă
a acestor nume.
Următoarele şase
nume se referă la Kaula sau Vama – Marga, explicate în introducere. Acestea arată că aceste o mie de nume sunt sacre pentru
devotat, care practică (exersează) de asemenea Vamachara.
Este
foarte greu să găseşti un Guru (cunoscător)
al Vamachara, care să-l poată salva pe devotat din pericolul căderii în păcat
sau sex. Dacă, într-un
fel sau altul, Sadhaka poate avea un Guru, aşa
cum Shri Ramakrishna l-a avut pe Bhairavi Brahmani, Vamachara este cu putinţa celor pentru care este recomandată.
90.
KULAMRITAIKA – RASIKA
- Ea savurează nectarul Kula – ului.
În cadrul disciplinei interioare din
Kaula – Marga, Shri Lalita care se găseşte în Muladhara ca Kundalini este ridicată
cu ajutorul Pranayanei şi dusă până
în Sahasrara Chakra, în cap, unde devotatul
resimte o mare beatitudine care se răspândeşte în
întregul corp şi în întreaga
minte.
Această beatitudine este Amrita menţionată aici.
Kalyananda
Bharati împarte acest nume în alte două
nume – Kula şi Amritaika – Rasika.
Kula
înseamnă femeie castă,
iar Amritaika – Rasika înseamnă “cel ce se bucură
de Advaita – Sthiti”.
Kula
reprezintă triada – Mata (cel ce măsoară), Manam (măsura) şi Meyam (obiectul măsurat).
91.
KULA – SAMKETA – PALINI
- Ea protejează
simbolismul Kaula – Marga. Aceasta înseamnă nu numai că
Ea respectă secretul practicilor Kaula, dar Ea le întăreşte
semnificaţia ezoterică sau spirituală.
92.
KULANGANA
- Pativrata lui Paramashiva. În
Shri – Yaga, Ea trebuie venerată
ca o castă
Brahmana – Punyastri. Vezi Suvasunyarchana – Prita.
93.
KULANTASTHA
- Ea este zeitatea interioară
a Kulei, triada menţionată anterior, sau Ea
este zeitatea ce prezidează
Kaula – Marga.
94.
KAULINI - Ea locuieşte în Kula, adică în fiecare casă, sat sau pădure,
etc., deci
pretutindeni.
95.
KULA – YOGINI
- Ea este venerată prin Kaula – Marga, sau poate însemna Avarana – Devatas
din Shri Chakra, care trebuie venerată
ca Shri Lalita Însăşi.
96.
AKULA - Cea care este
dincolo de Kula, adică cea care locuieşte în cap, în Sahasrara.
97. SAMAYANTASTHA
- Ea se
află
în interiorul
Samaya, adică Egalitate. Ea se manifestă
ca Ikshti sau Ichcha – Shakti a lui Shiva – sau spiritul interior al egalităţii (al lui Shiva şi Shakti). Există
în cinci moduri egalitate între Shiva şi
Shakti:
(1)
Amândoi locuiesc în Shri – Chakra, macrocosmos şi microcosmos.
(2)
Amândoi îndeplinesc toate cele cinci funcţiuni cum ar fi Srishti, etc.
(3)
Amândoi poartă nume similare Shiva şi
Shiva.
(4)
Amândoi au o Swarupa similară, sau culoare, cum ar fi roşul, etc.
(5)
Amândoi înfăptuiesc acţiuni similare, cum ar fi dansul.
98.
SAMAYACHARA – TATPARA
- Ea este încântată de Samayachara.
Acest
nume accentuează perfecţiunea Dakshinachara-ului prin implicare.
Numele
de la 99 la 108 descriu Kundalini – Yoga pe scurt. Sufletul individual, care ia
forma de Jiva, îşi pierde simţul identităţii
cu sufletul cosmic şi se identifică cu corpul şi
mintea.
Kundalini
Yoga îl ajută pe individ (Sufletul) să-şi recâştige identitatea cu Mama Divină, care este conştiinţa cosmică.
Conştiinţa
individuală, în
starea sa inferioară, este starea de veghe. Numele lui Jiva
în această stare este Vishva. În
ea, individul este conştient mai mult de corp. Este firesc să fie greu ca individul să transcendă în
mod conştient
această
stare.
Următoarea stare este
cea a conştiinţei individului în cadrul unui vis. Aici toate impresiile sunt mentale. Conştiinţa corporală este înlocuită în cea mai mare parte cu configuraţii mentale. În
mod obişnuit, un individ nu poate ajunge în această
stare sau să transcendă la nivele superioare de conştiinţă prin propria sa voinţă.
Jiva
este denumit aici Taijasa.
Următoarea stare superioară
de conştiinţă
este cea a somnului fără
vise.
Aici Jiva este dincolo de corp şi
minte, şi este denumit Prajna. Aici atât corpul cât
şi mintea sunt inactive. Jiva, lipsit
fiind de activitatea corporală
şi mentală a atins un nivel mai înalt
de conştiinţă.
Dar,
deşi această conştiinţă
este mai aproape de cosmic, ea mai este limitată. Numai atunci când
individul transcende această
stare prajna şi devine turiya, îşi recapătă identitatea cu conştiinţa cosmică.
În Kundalini Yoga, devotatul, prin harul
Gurului şi al lui Shri Lalita ca Ichcha Shakti (puterea
voinţei lui), pune în mişcare pe Kundalini cea adormită (înfăşurată), aflată
în
muladhara ca o conştiinţă
corporală, şi
printr-un efort conştient de voinţă o face să
străpungă
cele şase chakre de la muladhara la ajna.
Odată ce Kundalini se înalţă şi
merge dincolo de ajna, devotatul devine
conştient în plan cosmic sau turiya.
Trecerea
de la o stare la alta următoare, superioară pare a fi similară
cu deschiderea unei porţi dificile sau tăierea unui nod (granthi). Conştiinţa corporală de vishva pare să
se extindă până la svadhisthan unde se află Brahma – granthi.
De
aici, starea următoare de conştiinţă a unui jiva, numită taijasa, se întinde
până
deasupra anahatei, unde este amplasat Vishnu granthi. Această stare de conştiinţă a unui jiva, numită
prajna, similară somnului fără vise, se întinde până la ajna, deasupra căreia
se află Rudra – granthi. Dincolo de acesta
este starea turiya, unde se unesc conştiinţa individuală
şi cea cosmică.
99. MULADHARAIKA – NILAYA - Ea locuieşte în
osul muladhara sub forma lui Kundalini
mahim – muladhare – Saun. Lah. 9.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu