De duminică citesc
primele pagini din Biblie, despre creaţie. O pun deoparte... îmi mai vine câte
o idee, recitesc câte-un pasaj... şi tot aşa.
Ce urmăresc?
Sincer, urmăresc
clarificarea unei credinţe proprii despre viaţă, acel gen de credinţă care fundamentează
o întreagă structură de percepţie şi apoi determină cursul pe care îl iau treburile în viaţa
personală...
Ce a declanşat urmărirea acestui fir al ideii? De unde a pornit?
În timp ce scriam primul capitol din volumul doi al cărţii în care vorbesc despre cele 10 porunci din Biblie şi corespondenţa lor cu ceea ce psihanaliza spune despre dezvoltarea matură a personalităţii în relaţiile cu ceilalţi, în presă era un scandal generat de incinerarea lui Sergiu Nicolaescu. Iar eu aveam o tensiune difuză legată de modul în care biserica vrea să se impună în viaţa personală şi nu ştiam foarte bine de unde îmi provenea conflictul.
Ce din interiorul meu a generat
această tensiune.?
Am devenit atentă la mine şi am descoperit o subtilă senzație
de vinovăție, care îmi afecta modul în care îmi exprimam ideile proprii. Mi-am
dat seama că este vorba de un conflict intrapsihic generat de rapostarea mea la modul
în care biserica interpretează Biblia printr-o structură de percepţie dominată
de dogmele sale.
Dogmele au apărut în perioada când biserica îşi căuta
structurarea formelor sale sociale, atunci când problema care se punea era păstrarea
coeziunii unui grup. Atunci a apărut nevoia
formării unei ideologii; o idiologie suficient
de puternică ca să menţină dominaţia
asupra individului, în așa fel încât, acesta să rămână fidel acelui grup, respectând cu strictele rânduiala şi scopurile grupului. De aceea una din dogme spune clar că
cel care nu le respectă, este eretic şi implicit, exclus din grup. Omul are nevoie de ceilalţi
oameni, aşa că miza apartenenţei este una fundamentală, pentru că alimentează însăşi identitatea personală.
În carte, explic acest proces psihic și surprind implicațiile sale spirituale în
viața persoanei umane, pentru că este unul de fundament în structurarea identității de sine.
Aşa că biserica a
operat de la început în punctul psihologic cel mai sensibil al persoanei umane,
de unde și-a alimentat puterea sa, ca instituţie politică. Asta se întâmpla în primele secole de organizare a bisericii şi ceea ce s-a întâmplat după o
ştim cu toţii din istorie. Această ideologie a alimentat uciderile şi războaiele de impunere cu forţa a unei ideologii obscure
ce a dus la transformarea valorii în non -valoare. A dus până la un colaps în dezvoltarea însăşi a culturii umane şi doar
o revoltă a spiritului natural, în
Renaştere a putut salva omenirea din iadul impus de o ideologie bigotă.
Şi totuşi noi trăim
în acest cadru socio-cultural care s-a format în baza acelor idei şi evenimente
istorice ce şi-au pus amprenta în structurarea societăţii şi a
supraconştientului său.
Vrem sau nu vrem,
mergem sau nu mergem la biserică, fiecare este afectat de ceea ce a rezultat
din acţiunile acesteia. Au trecut multe secole şi încă frica propovăduită pentru a-şi impune puterea în structurarea grupurilor prin forţă,
ne mai urmăreşte. Frica de a ieşi di turmă a alimentat și puterea terorismului lui Hitler şi a lui
Stalin, pentru că fără susţinerea gloatei nu ar fi avut cum să producă
războaiele.
În sfârşit, în
secolul XX a apărut ideea de afirmare a valorii personale, deşi Iisus a
propovăduit-o acum 2000 de ani. Dar omenirea nu era suficient de maturizată să-I perceapă mesajul adevărat. A preferat
să-l înlocuiască în biserică, creând un idol ce este împotriva vieţii.
Însă acest proces
de recunoaştere a valorii persoanei umane, care este un vector de creştere a
nivelului de civilizaţie, este încă timid
exprimat şi atunci constrângerile
externe au putere de dominaţia asupra individului uman, păstrându-i poziţia indefinită în gloată şi dominându-l în acest fel.
Oare de ce ne este aşa de greu să ne asumăm această valoare personală pe care fiecare dintre noi o simte pulsând natural sub propria piele? Sunt cauze interne sau externe?
Răspunsul îl simte fiecare dintre noi, chiar dacă
exprimarea verbală a lui este în deficit, uneori. Blocajul energetic are cauze
externe, dar în acelaşi timp şi interne, ce ţin de asumarea responsabilităţii în ceea ce priveşte alegerile credinţelor care
ne fundamentează regulile de viaţă.
În cartea pe care
am scris-o, având experienţa de psihoterapeut, normal că mă ocup mai mult de
cauzele interne, de felul în care îţi poţi coordona procesele psihologice
pentru fundamentarea autorităţii interne, într-un mod responsabil, în aşa fel
încât voinţa personală să poată fi exprimată adecvat, în armonie cu fluxul
natural al vieţii.
Dar în acest
articol vreau să evidenţiez puterea unei
credinţe sociale şi felul în care o
astfel de credinţă ne poate afecta psihicul individual.
Spuneam înainte despre tensiune ce o avem în timp ce scriam cartea. Era legată de gândul la dogme. Și era aşa de puternică, încât nu mai ştiam ce sunt dogmele. Credeam că nu
ştiu ce sunt dogmele. Am început să caut
în literatura de specialitate să văd definiţia dogmelor şi care sunt ele în
anumite biserici. Şi am descoperit că știam foarte bine ce sunt dogmele, ….de
mică auzisem de ele, doar că sincer nu le-am
crezut niciodată. Prin această reactive de nerecunoaștere a ce sunt dogmele, apăram biserica cu trările emoționale ale copilului ce-și apără părinții, chiar dacă nu este de accord cu ei. revin asupra faptului că eu nu am crezut niciodată în dogme. Poate că instinctul de
autoconservare m-a păzit sau poate că
este din cauza că tatăl meu se declară
ateu. Eu am profitat de beneficiile acestui fapt şi mi-am structurat o gândire
liberă, deschisă spre cultură.
Dar, am depăşit şi poziţia tatălui meu, pentru că sentimentul
de receptare al sacrului este ceva înăscut. L-am simțit și am cătat să-l
definesc, Așa că am concluzionat că eu
sunt credincioasă.
Dar, atunci care sunt ideile care îmi exprimă această atitudine? În ce raport mă aflu faţă de credinţele
comunităţii, fără de care nu aş putea
trăi şi evolua?
Când simţeam acea tensiune emoţională negativă în raport cu dogmele,
prima dogmă care mi-a venit în minte, a fost cea a păcatului original. Normal. Eu scriam despre afirmarea
de sine, despre dezvăluirea valorii personale şi asumarea responsabilităţii. Dar
dacă este acceptată dogma vinovăţiei funciare a omului, atunci nu ar mai avea sens să mai
scriu despre afirmarea sa.
Berdiaev,
filozoful rus care se declară creştin, spune că:
"Omul
nu este doar o fiinţă finită, cum vrea să afirme gândirea contemporană, ci şi o
fiinţă infinită; el este infinitul sub o formă finită, sinteza finitului şi a
infinitului.
Insatisfacţia
omului în faţa finitului, aspiraţia sa către infinit sunt manifestări ale
divinului în om, sunt mărturia omului în ceea ce priveşte existenţa lui
Dumnezeu şi nu doar a lumii."
Și
atunci ?
De unde şi până unde
biserica declară omul ca fiind un păcătos, la modul absolut?
Asta este o dogmă.
Şi dogmele sunt declarate ca interpretări ale textului cărţii fundamentale a tradiţiei, adică Biblia, în cultura iudeo-creştină.
Eu ştiu că
interpretările întotdeauna sunt subiective
şi depind de nivelul de percepţie a celui care o face. Iar subiectivitatea nu poate fi ocolită de orice
fiinţă umană, indiferent de nivelul său de inteligență.
Biblia şi orice
altă carte a tradiţiei pe care se fundamentează culturile este
scrisă metaforic. În aceste cărți sunt exprimate Legile Conştiinţei, dezvăluite prin prisma imaginarului şi oricine citeşte o astfel de carte, proiectează propria trăire stimulată şi susţinută de conţinutul metaforei şi astfel cartea
rămâne vie, dincolo de mersul istoriei.
Însă dogma închide
chiar această uşă a libertăţii de trăire
personală în raport cu metafora,
confundând imaginarul cu materialul concret trăit. În acest fel interpretarea realizată de
un singur individ, sau de un grup de indivizi, devine constrângere pentru ceilalți, care
trebui să intre în schema interpretativă impusă cu forţa. Într-o anumită perioadă a istoriei, evoluţia conştiinţei umane a permis
asta. Biserica creştină nu este singura în care se întâmplă acest fenomen. Şi în alte culturi s-a întâmplat la fel,
în punctul în care pentru legea dezvăluită prin forța imaginarului care penetreazp esențe ale realității, se căutau corespondențele în realul concret trăit.
Eu ştiu asta şi aş
fi lăsat dogmele în pace, dacă m-ar fi lăsat şi ele pe mine în pace. Doar că ele
reveneau atunci când îmi analizam propriile
credinţe despre viaţă şi reveneau şi în discuţiile cu ceilalţi, atunci când vorbeam despre asumarea responsabilităţii şi
integrarea puterii de autoconfirmare. Această putere este cea care
alimentează forța în procesul de afirmare de sine.
“Nu este păcat să spui despre tine că eşti bun?
Nu te depărtezi de biserică prin asta?”
Sunt întrebări care revin, chiar în discuţiile prieteneşti, legat de această temă. Şi sunt
de-a dreptul surprinsă când ele sunt
exprimate de oameni ce au o bază culturală în educaţia lor.
Atunci, e clar că
trebuie să revenim la sursele fundamentale de informare, la cărţile
tradiţiilor.
Recitind primele
pagini din Biblie, pe care le citisem de multe ori de fapt şi înainte, de data
aceasta apar noi nuanţe de înţelegere.
În primul capitol se spune Dumnezeu l-a creat pe om. La creat
aşa cum a creat toate celelalte forme de
viaţă. Eu, implicit, înţeleg că l-a
creat prin Duh. Adică este o formă de exprimare şi materializare a Conştiinţei.
Motivaţia pentru a
crea omul este exprimată astfel; “Să facem om după chipul şi asemănarea Noastră,
ca să stăpânească... tot pământul.”
Iar descrierea modului de realizare a acestei acțiuni este :
“Şi a făcut Dumnezeu pe om după chipul său;…. şi l-a făcut bărbat şi femeie.”
Şi apoi l-a
binecuvântat: “Creşteţi, vă înmulţiţi şi
umpleţi pământul şi îl supuneţi...”
Totul bine șI frumos. Omul este o creație a Divinului
șI are esență divină. Iar acesta este fundament solid pentru a construi stima de sine
și pentru a-și găsi treaba prin care își va împlini viața.
Ei, dar urmează
capitolul doi, unde naraţiunea propune descrierea procesului de creştere. Se intră în amănunte, pentru a surprinde începutul în dinamica sa.
Dacă ceva trebuie
să crească înseamnă că nu este perfect. Perfectă este doar moartea. Mişcarea
vieţii, în schimb îşi extrage forţa din conflicte şi imperfecţiuni.
În acest capitol naratiunea schimbă imaginile descriptive, așa
că se spune că omul este creat din lut, că femeia este creată din coasta bărbatului şi că Dumnezeu spune să nu mănânce din pomul cunoaşterii.
(Subconştientul, care este orientat spre
pozitiv, eludează de obicei nu-ul. Nu mânca - îl interpretează ca: mănâncă :)).
Creşterea se
fundamentează pe eliberarea mișcării
energetice, iar asta presupune şi
trecerea prin vămile durerii. Chiar acesta este și mesajul arhetipal pe care îl
aduce Iisus, care spune că nu a venit să nege legea, ci s-o împlinească.
Cine reuşeşte să-l
înţeleagă pe Iisus ca arhetip, dincolo personajul istoric, reuşeşte să
desluşească mesajul său de asumare a responsabilităţii. Moartea simbolic este
schimbarea ce deschide un nou orizont, pe un nivel superior.
În munca mea cu
clienţii, lucrând pe durerile ce apar în procesele vieţii, am văzut evident, că acele dureri care sunt în programele
noastre naturale şi prin care trebuie să trecem pentru a evolua, au şi programe
de vindecare spontane. Ca de exemplu durerea de la naştere. Şi mama şi copilul trec prin vămile durerii. Dar dacă procesul se desfăşoară în
cadrul natural aceste dureri, nu sunt traumatizante pentru nici unul dintre ei. Trauma intervine doar acolo unde este deraiată direcţia
programului natural. De exemplu chiar şi naşterea prin cezariană este o naştere cu risc, producând un anumit
blocaj energetic. Sau dacă durerile sunt
exagerate din cauza unor complicaţii ce
au alte cauze decât cele strict legate de procesul natural al naşterii.
Astfel, asumarea
durerii sau a oricăror imperfecţiuni ale vieţii face parte din programul de
asumare a responsabilităţii în actul de a trăi viaţa.
Însă dacă ne
încăpăţânăm să rămânem blocați în
pretenţiile infantile de a primii totul necondiţionat, prin perfecţiunea unui rai ideal, dar static,
atunci durerea apare ca un blestem, nu ca o poartă de deschidere a noi orizonturi. Şi astfel
este blocată asumarea responsabilităţii
de implicare în ritmul vieţii, pentru a
exprima potenţialul divin ce este sădit în
interiorul fiecăruia dintre noi.
Iar această
tendinţă infantilă există la nivel individual dar şi
social. Şi unii s-au folosit de ea pentru a obţine putere socială şi politică. E
clar că dogma păcatului originar produce acest blocaj energetic şi instituţia
care o propăvăduieşte devine maşina de făcut sclavi.
Poate că unii vor spune că acest subiect nu mai este actual în secolul XXI. Şi mi-e mi-ar fi plăcut să nu mai fie actual. Dar realitatea îmi
demonstrează altceva.
Vara trecută am asistat la o predică într-o biserică creştină, unde preotul îşi construise discursul pe ideea că sărăcia
este o virtute creştină. Și spunea că ţările creştine trebuie să fie şi sărace. Își
argumenta discursul foarte convins, spunând că ţările din nordul Europei sunt mai bogate pentru că s-au
îndepărtat de dreapta credinţă.
Să ştiţi că nu glumesc. Chiar aşa a fost. Şi
m-am întristat, pentru că mă gândeam la forţa ideilor care sunt impregnate în Supraconştientul
colectiv şi mă găndeam la ce efect are asta asupra vieţii noastre şi
asupra dezvoltării economice. Pur şi simplu
este predicată sărăcia şi dogma
duce la o disfuncţie a modului de angajare în
sarcini, ceea ce înseamnă asumarea responsabilității. Energia necesară pentru alimentarea comportamentului
responsabil este adunată în funcție de credința ce sponsorizează schema mentală. Asta
se întâmplă atât pe plan social, cât şi pe plan individual.
Oricum, există mecanisme naturale de autoprotecţie
care declanşează posibile opoziţii atunci când vine vorba de asumarea angajamentelor şi de activarea implicării. Dar
dacă acestea rămân doar la nivel fizic
şi psihic, ele pot fi învinse cu uşurinţă printr-o decizie fermă. Dacă însă au fost structurate
într-o credinţă, au invadat deja spaţiul
spiritual şi atunci eliminarea opoziţiei
poate fi făcută doar prin eliminarea credinţei negative ce este împotriva
vieţii.
Asta este condiția de bază pentru a obține succes în dezvoltarea personală și pentru a
reuși lărgirea orizontului de percepție prin conștientizare.
Un orizont mai larg înseamnă mai multe soluții și posibilități amplificate pentru creșterea
bunăstării, atât la nivel personal cât și social.
E adevărat?
Dacă ai ajuns până aici cu citirea acestui articol, îți mulțumesc, pentru că mă însoțești în această meditație ce are în primul rând o semnificație personală. În evul mediu aș fi fost arsă pe rug. Dar, acum, scap cu viață. :)
Eu cred că mulți oameni gândesc ca și mine în prezent. și caută să se înțeleagă pe ei înșiși șI să-și înțeleagă și contextul spiritual al vieții pe care o trăiesc. De aceea am ținut să fac publice aceste gănduri.
Cu stimă, Oxana
Sedințele se pot realiza și la distanță, folosind prin camera video.
În cartea CUM E SĂ FII PE LOCUL ȘI PE TREABA TA - Perspectivă energetică ÎN AFIRMAREA DE SINE (vol. I) și Optimizarea calității vieții prin tehnici psihoenergetice (vol.II), explic detailat și într-un mod academic, ilustrând prin exemple concrete preluate din practica psihoterapeutică, de ce și cum se întâmplă anumite evenimente în viața omului și cum se poate interveni eficient pentru activarea controlului personal. dezvăluirea propriului adevăr și realizarea propriului succes. O astfel de acțiune asigură și armonia întregului, determinând progresul general, dar în primul rând este o datorie sacră față de Esența Divină ce se cere revelată prin fiecare om.
Descrierea cărții se află pe
https://plus.google.com/u/0/b/110119320409022446516/110119320409022446516/posts
Pentru achiziționare îmi poți scrie, dacă
vrei, pe e-amail oxcmai@yahoo.com,
Pentru ședințe de terapie și de învățare a tehnicilor psihoenergetice,
rogramarea se poate
face la telefonnr 0721333929
Sedințele se pot realiza și la distanță, folosind prin camera video.
Pentru
întrebări îmi poți scrie pe e-mail oxcmai@yahoo.com
În cartea CUM E SĂ FII PE LOCUL ȘI PE TREABA TA - Perspectivă energetică ÎN AFIRMAREA DE SINE (vol. I) și Optimizarea calității vieții prin tehnici psihoenergetice (vol.II), explic detailat și într-un mod academic, ilustrând prin exemple concrete preluate din practica psihoterapeutică, de ce și cum se întâmplă anumite evenimente în viața omului și cum se poate interveni eficient pentru activarea controlului personal. dezvăluirea propriului adevăr și realizarea propriului succes. O astfel de acțiune asigură și armonia întregului, determinând progresul general, dar în primul rând este o datorie sacră față de Esența Divină ce se cere revelată prin fiecare om.
Descrierea cărții se află pe
https://plus.google.com/u/0/b/110119320409022446516/110119320409022446516/posts
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu